Digital Agency Webreact gestart met pilot 36-urige werkweek

Beverwijk, 8 april 2022 – Digital agency Webreact is deze maand gestart met een pilot waarbij de 36-urige werkweek de nieuwe norm is. Medewerkers behouden daarbij hun salaris en ontvangen voortaan eens per twee weken een vrije dag. Doel is om de werk-privébalans te verbeteren, het stressniveau te verlagen en de betrokkenheid van medewerkers te vergroten.
Webreact is al langere tijd bezig met het optimaliseren van de balans tussen werk en privé. Voor kersverse vaders geldt sinds jaar en dag een ouderschapsverlof van twee weken. Daarnaast kan men gebruik maken van ongelimiteerd vakantieverlof via een fair use policy.
Webreact is zich ervan bewust dat werken aan bureauzijde veel vergt van medewerkers op het gebied van flexibiliteit en verantwoordelijkheid. Om die reden zijn ze deze maand gestart met een pilot waarbij de 36-urige werkweek het nieuwe normaal is. In de praktijk betekent dit eens per twee weken een vrije dag voor medewerkers om te herstellen en ontspannen.
Veelbelovende resultaten
“Uit verschillende onderzoeken blijkt een kortere werkweek op tal van fronten positieve effecten te hebben”, aldus Jelmer Holtes, founder van Webreact. “In 2018 pionierde het Nieuw-Zeelandse administratiekantoor Perpetual Guardian als eerste ter wereld met de 4-daagse werkweek inclusief behoud van salaris. Uit onderzoek bleek de productiviteit van medewerkers licht te stijgen. Interessanter nog is het feit dat de betrokkenheid van de medewerkers met een derde toenam en het stressniveau werd verlaagd met gemiddeld 40 procent.”
“Tal van bedrijven en overheden zijn in de voetsporen getreden van Perpetual Guardian. Van Scandinavië tot aan IJsland, Japan, Roemenië en Spanje. Laatstgenoemde is bezig met een 4-daagse werkweek pilot waar de overheid €50 miljoen voor heeft uitgetrokken. Dit ter ondersteuning van de deelnemende bedrijven om zo het behoud van het salaris bij een kortere werkweek te kunnen garanderen.”
Efficiënter werken in minder uur
Het verkorten van de werkweek heeft impact op het aantal uur dat Webreact kan besteden aan projecten. Doordat er al langere tijd wordt gewerkt aan het efficiënter inrichten van werkprocessen kan dit goed worden opgevangen.
Kelly Cambach, partner binnen Webreact, over de gemaakte keuze: “Van sales tot aan design en development, alle disciplines binnen Webreact dragen hun steentje bij als het gaat om het efficiënter inrichten van processen. Zo kunnen we in minder uur, net zoveel of zelfs nog meer werk verzetten dan voorheen. Dat maakt een keuze voor een pilot als deze een logisch gevolg van de verbeteringen die we tot dusver hebben doorgevoerd.”
Evaluatie en vervolg
Bij Webreact bevindt de pilot zich inmiddels in de eerste week. De pilot duurt tot 1 oktober 2022 waarna een evaluatie plaatsvindt om te bepalen of dit daadwerkelijk de nieuwe standaard wordt.
Over Webreact
Webreact is een digital agency uit Beverwijk en ontwikkelt sinds 2010 vooruitstrevende websites die converteren. Het bureau combineert daarbij UX, development en hosting. Het team van specialisten creëert websites en digitale oplossingen die de online slagkracht van organisaties vergroot en succesvoller maakt. Klanten zijn André Kuipers, Race Planet, IDTV, Breinstein, ITQ en vele anderen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.