Industry Wire

Geplaatst door Burson-Marsteller

Disruptieve bedrijfsmodellen ervaren als crisis

Den Haag, 13 oktober 2015 – Bijna drie kwart (73%) van de zakelijke beslissers ervaart de opkomst van nieuwe innovatieve bedrijfsmodellen als crisis. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse crisis onderzoek van Penn Schoen Berland in opdracht van Burson-Marsteller.

Volgens zakelijke beslissers brengen nieuwe, disruptieve bedrijven de continuïteit van het bedrijf in gevaar. Dit risico wordt zo urgent ervaren dat het voor de respondenten op de eerste plaats staat van potentiele crisis; nog voor logistieke problemen, online/digitale uitdagingen, negatieve campagnes op sociale media en ingrijpen door de politiek en toezichthouders.

“Dit onderzoek laat zien dat disruptieve innovaties bestaande bedrijven in toenemende mate stellen voor een uitdaging. De aantrekkende economie biedt nieuwe merken de kans om oude markten te betreden en biedt kleine innoverende ondernemingen de omgeving om razendsnel te groeien.”, aldus Jeremy Galbraith, CEO van Burson-Marsteller EMEA.

Als een bedrijf eenmaal in crisis verkeert zijn politici en de overheid de meest gevreesde spelers. De bereidheid van politici en overheden om in te grijpen in een crisis is de afgelopen jaren verder toegenomen. Voor politici en de overheid speelt de oorzaak van de crisis geen rol bij het besluit om in te grijpen. Verder vrezen bedrijven vooral de aandacht van print media, de invloed van consumenten via social media, campagnes door consumentenorganisaties en reacties van online influencers.

Johan Nijlaan, CEO van  Burson-Marsteller Nederland, vult aan: “Bedrijven moeten trends en sentimenten in een vroeger  stadium herkennen en zichzelf dwingen om hierop in te spelen. Communicatie professionals spelen hierbij een belangrijke rol: zij zijn de antenne voor een bedrijf en geven meer dan ooit richting aan de strategische koers van een organisatie.”

Noot voor de redactie:

Burson-Marsteller is zijn tweejaarlijkse Crisis Onderzoek in 2009 begonnen.

Penn Schoen Berland heeft in augustus 2015 in totaal 426 online interviews in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met zakelijke beslissers afgenomen. Zakelijke beslissers zijn gedefinieerd als:

•          Ouder dan 25 jaar

•          Full-time werkzaam of zelfstandig/ondernemer

•          Beslissende bevoegdheid of significante beslissende macht in de onderneming

•          Zakelijk beslissende bevoegdheid voor minimaal een afdeling van de organisatie

In elk land is de steekproef evenredig verdeeld tussen grote ondernemingen en het MKB.

Over Burson-Marsteller

Burson-Marsteller is een toonaangevend internationaal public relations en communicatiebureau. De Nederlandse vestiging is in 1981 opgericht en bevindt zich in Den Haag. Het bedrijf biedt klanten strategische diensten op het gebied van digital, public relations, public affairs, reputatie- en crisismanagement. Het wereldwijde netwerk van Burson-Marsteller bestaat uit 73 kantoren en 85 geassocieerde kantoren die samenwerken in 110 landen op zes continenten. Burson-Marsteller is onderdeel van Young & Rubicam Group, een dochteronderneming van WPP (NASDAQ: WPPGY), ’s werelds grootste aanbieder van communicatiediensten. Voor meer informatie kunt u terecht op www.bursonmarsteller.nl.

Over Penn Schoen Berland

Penn Schoen Berland (PSB), lid van de Young & Rubicam Group en de WPP Group, is een mondiale research-based consultancy die gespecialiseerd is in berichtgeving en communicatie strategieën voor politieke, corporate en entertainment cliënten. PSB maakt gebruikt van meer dan 200 consultants en een verfijnde in-house marktonderzoek infrastructuur met de capaciteit om te werken in meer dan 90 landen. Het bedrijf heeft kantoren in Washington, D.C., New York, Londen, Seattle, Los Angeles, Dubai, Dehli, Miami, de Dominicaanse Republiek en Denver, welke allemaal worden gesteund door een in-house fielding capability en zijn stuk voor stuk volledig in staat om complete creatieve oplossingen te bieden die PSB cliënten nodig hebben. Ga voor meer informatie naar www.psbresearch.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht