Dit zijn de winnaars van de Dutch Creativity Awards 2023

Amsterdam – 31 oktober – In Theater Amsterdam zijn vanavond de 80 Lampen van de Dutch Creativity Awards uitgereikt. De Grand Prix ging naar ”WikiTruth” door Publicis die daarmee de grote winnaar van de avond is. Naast de Grand Prix won het project 4 Lampen (2x Brons, 1x Zilver, 1x Goud). “Mis Niks” gemaakt door Wefilm, voor interpolis ging er met de meeste lampen vandoor (6 Lampen: 3x Brons, 3x Zilver), gevolgd door “TikTok Sign Dance” door TBWA\NEBOKO (4 Lampen: 2x Brons en 2x Zilver) en “Monopoly | Hasbro” door KesselsKramer (3 Lampen:1x Zilver, 2x Goud). Deze laatste won ook de ADCN Members Award, de Gouden Lamp die door ADCN-leden door middel van stemmen wordt toegekend.
Grand Prix
De Grand Prix is de prijs die wordt toegekend aan het meest prijswinnende, creatieve en grensoverschrijdende project binnen verschillende disciplines. De Grand Prix-winnaar van dit jaar is “WikiTruth” door Publicis voor “Ukrainian Witness”: een non-profit organisatie die wereldwijd aandacht vraagt voor de oorlog in Oekraïne. Het belangrijkste doel waar de organisatie zich hard voor maakt is het overbrengen van de juiste informatie naar Rusland en propaganda tegen gaan; een enorme uitdaging gezien de censuur in Rusland. Wikipedia is in Rusland het enige platform dat niet wordt gecensureerd. Door het updaten van verschillende Wikipedia-pagina’s van juiste informatie, door middel van foto’s van gebombardeerde Oekraïense steden, heeft de campagne, en dus de juiste informatie meer dan 13.3 miljoen Russen bereikt.
“Eduardo Marques van Publicis: “Vanavond vieren we de kracht van Nederlandse creativiteit, waarmee we grenzen doorbreken. Iedereen ter wereld met een laptop kon bijdragen door beelden te uploaden en de waarheid laten zien. Dit veranderde voor veel mensen de kijk op de oorlog, want als je eenmaal de waarheid hebt gezien, kan je niet meer wegkijken. Een idee dat hier werd bedacht heeft echt impact gemaakt daar.”
De campagne die jongeren waarschuwt tegen telefoongebruik in het verkeer, “Mis Niks” gemaakt door Wefilm voor Interpolis, viel ook goed in de prijzen. De campagne is opgezet met als doel gevaarlijke verkeerssituaties te voorkomen, omdat een derde van de jongeren nog steeds denkt dat het gebruik van hun telefoon weinig kans geeft op betrokkenheid bij een verkeersongeval. Voor de uitreiking van de Gouden Lamp in Craft, Production Design werd winnaar Jerom Fischer verrast met een suprise act van het Metropole Orkest die het nummer ‘Droomvlucht’ speelde, onderdeel van “Efteling in Concert”.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.