Domino’s Pizza zet met Adyen in op cashloze betalingen

Domino’s Pizza heeft Adyen geselecteerd als leverancier voor haar online betaalsysteem. Met het omnichannel betaalplatform van Adyen heeft Domino’s Pizza de beschikking over een flexibel systeem waarmee eenvoudig online betalingen gedaan en verwerkt kunnen worden. Het gevolg is dat inmiddels ruim veertig procent van alle betalingen voor orders online met een creditcard of – zonder extra kosten – met iDEAL plaatsvindt. Andere maaltijdbezorgers rekenen vaak wel meerkosten voor betalingen met iDEAL. In de nieuwe opzet met het Adyen-platform is
Domino’s Pizza was op zoek naar een betaalplatform dat alle gangbare betaalmiddelen ondersteunt, centraal beheerd kan worden en waarmee zowel online, mobiele als Point-of-Sale-betalingen gedaan kunnen worden. De maaltijdbezorger bekeek verschillende leveranciers van betaalplatformen en nam in de evaluatie ook haar eigen toekomstplannen mee. Voor Domino’s Pizza houdt dat in dat klanten altijd en overal hun pizza kunnen bestellen en betalen. Domino’s heeft dankzij de franchiseformule een complexe structuur.
Met de keuze voor Adyen komt Domino’s Pizza tegemoet aan de wens van haar klanten om eenvoudig en via verschillende manieren hun pizza’s te kunnen bestellen. Bij veel websites voor maaltijdbezorging rekenen klanten uiteindelijk nog contant af, met de nodige gevolgen voor de grootte van de bestelling en de administratieve verwerking. Ook worden regelmatig bestellingen geannuleerd, omdat mensen niet voldoende geld in huis blijken te hebben.
Met de introductie van de Domino’s Pizza-app wil de maaltijdbezorgdienst mensen bovendien in staat stellen hun pizza te bestellen en te betalen via het Adyen- platform ongeacht waar ze zijn. De focus van Domino’s om in te zetten op cashloze betalingen wordt ook gedreven door de behoefte om de veiligheid van de bezorgers te vergroten. De maaltijdbezorger stuurt de pizzakoeriers met minimale hoeveelheden contant geld op pad. Het aantal bestellingen dat direct online betaald wordt is met de komst van Adyen gestegen tot ruim veertig procent van het totaal en het aantal overvallen op bezorgers met de helft teruggedrongen.
André ten Wolde, algemeen directeur bij Domino ́s Pizza, vertelt: “Een pizza bestellen moet eenvoudig zijn, inclusief het betaalgedeelte. Dat moet in één moeite door kunnen en volgens de voorkeur van de klant, of dat nu met creditcard, iDEAL of via een PIN-terminal is.
Adyen ondersteunt al die mogelijkheden en we zien dat deze benadering door onze klanten gewaardeerd wordt. Door gebruik te maken van het Adyen-platform kunnen we onder een paraplu alle ondernemers voorzien van alle betaalmethoden: online, via de app en in de toekomst ook in de restaurants.”
Roelant Prins, CCO van Adyen, is blij met de erkenning van de wereldwijde bezorgketen. “Alleen in Nederland al worden er per jaar ruim zeven miljoen Domino’s pizza’s gegeten. Daarvan wordt rond de zestig procent online besteld. We hebben ze geholpen door het betaalproces te vereenvoudigen, zodat het percentage online bestellingen én het aantal cashloze betalingen verder omhoog kunnen.”
Over Adyen Het Nederlandse bedrijf Adyen is een specialist in wereldwijde omnichannel betalingen. Het Adyen- betaalplatform ondersteunt alle relevante verkoopkanalen, waaronder online, mobiel en Point-of-Sale (POS). Tegelijk helpt Adyen bedrijven bij het verhogen van hun omzet, kostenreductie en risicomanagement. Het zeer schaalbare platform kan compleet worden aangepast aan de behoeften van de klant.
De oplossing van Adyen biedt momenteel ondersteuning voor meer dan 250 lokale betaalmethoden en 187 transactievaluta die verspreid over zes continenten worden gebruikt. Hierdoor is Adyen de ideale partner voor online en mobiele bedrijven die internationaal willen uitbreiden. Adyen werkt samen met een groot aantal wereldwijde klanten, waaronder Groupon, Indiegogo, Wix, TomTom, Graze, Farfetch, Badoo, SoundCloud, Mango, KLM, CityJet, i-Parcel, PhotoBox, Lebara en Vodafone . Het hoofdkantoor van Adyen is gevestigd in Amsterdam, met kantoren in San Francisco, Boston, Londen, Parijs, Berlijn, Stockholm, Sao Paolo en Singapore. Raadpleeg voor meer informatie www.adyen.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.