Drentse Startup van steeds grotere betekenis

Drentse Startup, de provinciale startup-contest, krijgt in de schaduw van de Young Business Award ook steeds meer betekenis. Dit jaar zullen de finalisten SimCPR, Hihaho en Pacheo trachten de grote schoenen van eerdere winnaars als Cure Technology en BMtec te vullen.
Drentse Startup gaat op allerlei fronten de Young Business Award (YBA) achterna. De wedstrijd wordt net als de YBA uitgezonden op RTLZ en Videoland en founder Niels Palmers, die samen met Thomas Nauw en Roy Rocks de competitie organiseert, wil ook hier naar een stevige prijzenpot toe, want de kwaliteit op het podium schiet jaarlijks omhoog. Palmers: ,,Bij de deelnemers van dit jaar zitten partijen die vijf jaar geleden op het podium bij de YBA zouden hebben gestaan.’’
Hij denkt dat in de nabije toekomst een prijzenpot van 1 tot 2,5 ton als investering tot de mogelijkheden moet behoren. ,,De formule slaat aan en ik zou het best tof vinden als de investeringspot steviger wordt en dat we ook hiermee onze vleugels uitslaan’’, zegt Palmers. Zodat er een stevige podium-infrastructuur voor startups ontstaat, waar veelbelovende startups zich kunnen tonen aan publiek en investeerders.
Drentse Startup kan trots wijzen op een fantastische winnaar als Cure Technology die vorig jaar met de hoofdprijs aan de haal ging. Dat is misschien meer een spin-off dan een startup. Palmers: ,,Het is valorisatie van wetrenschappelijk onderzoek met een paar grote partijen op de achtergrond. Cure gaat een heel groot bedrijf worden, het bedrijf is bovendien goed voor verduurzaming en de regionale economie. Het is voor Drentse talenten een fantastisch bedrijf om voor ter werken. Wij mogen onze handjes stijf dichtknijpen met zo’n winnaar.’’
SimCPR, Hihaho en Pacheo zijn de drie kandidaten om Cure als winnaar op te volgen. Pacheo doet in abonnementen van boxershorts. Elke maand krijgt de abonnee een nieuwe boxershort, terwijl de oude kunnen worden ingeleverd. Die worden dan gerecycled.
De andere twee bedrijven zitten wat meer in de technische hoek. Hihaho kan video’s verrijken met interactieve elementen. De bedrijfsnaam klinkt wat lollig, maar staat voor High interactivity High Attention value High outcomes. Qua techniek loopt Hihaho voor de markt uit, maar het beweegt zich wel in een immense markt waardoor het grote potentie heeft.
SimCPR is een hulpmiddel bij hartmassage, het is van grote waarde bij het reanimeren. Het verhoogt de overlevingskansen na een hartinfarct. Diegene die de reanimatie doet leest via een SimCPR-polsband, die verbonden is met een sensor op de borstkas, af hoe diep en in wat voor ritme de massage moet plaatsvinden. Het is veelbelovende medtech startup, die in de toekomst zomaar door een partij als Apple kan worden opgekocht om te worden geïntegreerd in een Apple Watch.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.