Industry Wire

Geplaatst door TOPdesk

Eén op de drie IT’ers ervaart extra werkdruk door digitale onkunde van collega’s

Grote IT-verstoringen treffen wekelijks een derde van de organisaties

De IT-afdeling is in veel organisaties het vangnet geworden voor alles wat digitaal misgaat. Medewerkers vinden vaak lastig hun weg in systemen en doen bij elk probleem een beroep op IT. Volgens één op de drie IT’ers (37%) leidt het gebrek aan digitale zelfredzaamheid tot extra werkdruk op de IT-afdeling. Twee op de vijf IT’ers (43%) vinden zelfs dat medewerkers hun eigen IT-problemen veroorzaken. Dit blijkt uit Europees onderzoek van TOPdesk onder 6.000 IT-managers, van wie 1.000 in Nederland.

Bijna zes op de tien IT’ers (59%) wijzen erop dat veel storingen ontstaan doordat collega’s niet begrijpen hoe complex IT tegenwoordig is. Vooral Generatie Z stoort zich daaraan: 56 procent vindt dat collega’s te snel om hulp vragen, tegenover 42 procent van Generatie X. Niet vreemd dus dat zestig procent van de IT’ers hun collega’s het liefst eens een dag laat meelopen op de afdeling.

IT-storingen frustreren de werkvloer
Niets verstoort de werkdag zo erg als een IT-storing. Bijna een derde van de Nederlandse organisaties (32%) kampt wekelijks met grote verstoringen zoals systeemfalen, hardwareproblemen of dataverlies. In vergelijking met andere landen doet Nederland het nog redelijk: in Oostenrijk (58%), Duitsland (48%) en Zwitserland (48%) komen zulke incidenten vaker voor. Ook kleinere storingen zorgen echter voor frustratie: bij de helft van de organisaties (50%) veroorzaken trage verbindingen of inlogproblemen wekelijks hinder en bij elf procent zelfs dagelijks.

Terugkerende IT-problemen
De gevolgen van al die storingen blijven niet beperkt tot de IT-afdeling. Volgens 41 procent van de IT’ers leidt het wekelijks tot extra werkdruk in de hele organisatie. IT-teams hebben hun handen vol aan het blussen van brandjes en komen nauwelijks toe aan het doorvoeren van structurele verbeteringen (43%). Omdat vier op de tien IT’ers (43%) aangeven dat hun afdeling de middelen mist om storingen efficiënt op te lossen, blijven dezelfde problemen terugkeren en loopt de werkdruk verder op.

Max Veenhof, business consultant bij TOPdesk: “De druk op IT-afdelingen laat vooral zien hoe belangrijk samenwerking binnen organisaties is. Als medewerkers beter begrijpen hoe IT werkt en zelf kleine problemen kunnen oplossen, geeft dat niet alleen lucht aan IT-teams, maar verbetert het ook de digitale ervaring voor iedereen. Uiteindelijk draait het erom dat elke afdeling prettig kan werken met technologie en dat organisaties strategisch inzetten op digitale zelfredzaamheid als onderdeel van hun bredere IT- en werkplekstrategie. Want als medewerkers moeiteloos kunnen werken met goed functionerende IT-middelen, ervaren zij hun organisatie positiever. Een win-win voor iedereen.”


Over het onderzoek
Dit internationale onderzoek is in opdracht van TOPdesk uitgevoerd door marktonderzoeker Censuswide. Aan het onderzoek namen 6.000 IT-professionals deel uit België, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Allemaal werken zij in organisaties met meer dan 25 medewerkers. In Nederland deden 1.000 IT-professionals mee.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht