Industry Wire

Geplaatst door Dutch Creativity Awards

Dutch Creativity Awards 2022 reikt 90 Awards uit

Amsterdam, 13 oktober 2022 – Vanavond zijn tijdens Dutch Creativity Awards Ceremony in Het HEM de winnaars bekend gemaakt. Onder de 186 finalisten, zijn er 8 gouden, 29 zilveren en 50 bronzen awards uitgereikt, binnen 8 verschillende disciplines. De Grand Prix Award gaat naar The Family Amsterdam voor hun ludieke, budgetloze Mijn naam is Peter campagne. De Media.Monks gaan ervandoor met de ADCN Members Award voor hun The Bookcase for Tolerance campagne. En de Unity Award is uitgereikt aan de inclusieve podcast LIFE chats met Ezri en Jhelisa. Vanaf vandaag zijn alle cases van de winnaars en finalisten te bekijken in de digitale Awards Gallery.

Dit jaar stond het thema ‘Unite to Ignite’ centraal. Waarmee ADCN wil laten zien hoe creativiteit de potentie heeft om de wereld om ons heen op een positieve manier vorm te geven. Op de avond waar de beste creatieve ideeën van Nederland gevierd werden, was dit goed terug te zien.

De winnaars binnen de 8 disciplines, van grote agencies tot opkomend talent, lieten een grote variëteit zien van projecten. Van de hoopvolle en poëtische krant als De Blauwe Maandag, tot prachtig gemaakte verhalen als Future is Forward voor VanMoof, initiatieven als Clothes for Progress, kunstinstallaties als L.O.B.I. van Brian Elstak, en sociale ecosysteem veranderende projecten als Het Nieuwe Spelalfabet.

Opvallend was de stijging in de discipline Future, waarbij jong talent hun werk kon inzenden. Binnen deze discipline werden dit jaar 14 Awards uitgereikt. Daarnaast waren Craft en Communications koplopers waarbij in beide disciplines meer dan 20 Awards werden uitgereikt.

Grand Prix Award, ADCN Members Award & Unity Award

De felbegeerde Grand Prix Award ging dit jaar naar de campagne Mijn Naam is Peter, die door The Family Amsterdam en Tim Arnold AV is opgezet voor WOMEN Inc. en BrandedU. Volgens de jury ligt de kracht van het concept in de ontnuchterende kernstatistieken over de vertegenwoordiging van vrouwen in management en de reacties op de campagne. Zonder enig mediabudget, is het indrukwekkend dat de campagne zo’n groot en wereldwijd publiek heeft bereikt.

Media.Monks, Innoceans en Hagens stalen de show met The Bookcase for Tolerance, een campagne voor het Anne Frank Huis en ontvangen hiervoor onder andere de ADCN Members Award.

Ezri Williams en Jhelisa Panfred wonnen met hun inclusieve podcast ‘LIFE chats met Ezri en Jhelisa’ de Unity Award, een thema van ADCN President Edson Sabajo. In de podcast worden allerlei hedendaagse, onbesproken en persoonlijke onderwerpen besproken.

Zie hier alle winnaars van de Dutch Creativity Awards 2022.

Transformatie van de Lamp

De Lampen hebben dit jaar een transformatie ondergaan. ADCN heeft FROLIC studio gevraagd om de footprint van de trofeeën zoveel mogelijk te reduceren zonder de elegantie en uitstraling te verliezen. Dit heeft onder andere geresulteerd in een reeks glasgeblazen awards, geproduceerd door Van Tetterode Glass Studio in Amsterdam-Noord en een voetstuk van gerecycled plastic afkomstig uit yoghurtbekers van het Welshe Smile Plastics. Hier vind je meer informatie.

Dutch Creativity Festival

Vanaf vandaag zijn alle cases en bijbehorende feedback reports van de winnaars en finalisten te bekijken in de digitale Awards Gallery. Daarnaast organiseert ADCN op 18 en 19 november het Dutch Creativity Festival, waarbij onder andere het winnende werk wordt geëxposeerd. Ook vinden er Reflect Sessions plaats waarbij juryleden terugblikken en vooruitkijken aan de hand van de cases en inzichten. Bekijk hier het volledige programma van Dutch Creativity Festival.

De Dutch Creativity Awards komt dit jaar tot stand met de partners: Adformatie, Global, Media.Monks, Glasnost, Addikt, La Bolleur, MassiveMusic, FROLIC Studio, Heineken® Silver, Rising Moon Cocktails, Craft Drinks en Lokaliteit.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht