Geplaatst door Fujitsu

Eerste echte robotcollega een feit

Maarssen, 23 april 2018 – Dankzij Fujitsu en KUKA werken vanaf vandaag mens en robot samen aan de ontwikkeling van gevoelige computeronderdelen. In de Fujitsu Digital Smart Factory in Augsburg staan robots naast menselijke collega’s aan de assemblagelijn en maken zij daadwerkelijk onderdeel uit van een geïntegreerd productieproces. De organisaties hebben samen een Industry 4.0-oplossing ontwikkeld die gebaseerd is op robotgestuurde procesautomatisering voor het zorgvuldig behandelen en testen van moederborden.

Het hele proces start met een menselijke medewerker die de robot handelingen aanleert via handmatige bediening van de robotarm. Vervolgens worden deze zonder enige vorm van programmering door de robot onthouden. Wanneer de robots deze stappen hebben aangeleerd, worden zij achter virtuele veiligheidsbarrières geplaatst om snel en zo vaak mogelijke dezelfde taken achter elkaar uit te voeren. Om de veiligheid van werknemers te kunnen waarborgen zijn de robots zo ontwikkeld dat zij weten wanneer mensen in de buurt zijn. Wanneer dit het geval is, vertragen zij hun bewegingen om niemand te verwonden.

Pioniersrol
Vera Schneevoigt, Senior Vice President, Product Supply Operations bij Fujitsu EMEIA, zegt: “Als fabrikant heeft Fujitsu alle reden om een pioniersrol aan te nemen op het gebied van de meest geavanceerde technieken. Niet alleen om de efficiëntie van interne processen te verbeteren, maar ook om deze aan andere fabrikanten te bieden. Wij zijn de eerste die een nieuwe methode hanteren voor de assemblage van elektronica-onderdelen. Dankzij deze nieuwe methode is er minder vraag naar personen die simpele en herhaalbare taken moeten uitvoeren, waardoor het percentage productiefouten daalt en de totale productie wordt verhoogd.”

Dr. Bernd Liepert, Chief Innovation Officer bij KUKA, zegt: “KUKA en Fujitsu werken nu ongeveer een jaar samen volgens het principe van co-creatie in het Augsburg Technology Park om de voordelen van de mens-robotsamenwerking naar de ultramoderne IT-faciliteit van Fujitsu te brengen. Voor dit recentste project is er een robot nodig zoals de gevoelige, lichte KUKA-robot LBR iiwa, die de uiterst gevoelige moederborden op de gepaste manier kan behandelen.”

Samenwerking nu en in de toekomst
Ingenieurs van KUKA en Fujitsu hebben hun Industry 4.0-expertise gecombineerd met uitgebreide proceskennis om dit project tot een succes te maken. Na een geslaagd proefproject, werd eind januari 2018 een van de lichtste contructierobots van KUKA geïntegreerd in het productieproces van Fujitsu’s moederborden. In de zomer van 2018 wordt een tweede robot toegevoegd. Het plan is om meer functionaliteiten toe te voegen, zoals data-analyse, om het potentieel van de mens-robotsamenwerking verder te ontdekken in gebieden als predictief onderhoud en kwaliteitscontrole, samen met nieuwe mogelijkheden voor factureringsmodellen op basis van verbruik.

Fujitsu-oplossingen voor Industry 4.0 en de digitalisering van productie-omgevingen kunnen bekeken worden van 23 tot 27 april op de Hannover Messe Stand E16, Hal 07.

Online resources
– Read the Fujitsu blog: http://blog.ts.fujitsu.com
– Fujitsu pictures and media server: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php
– For regular news updates, bookmark the Fujitsu newsroom: http://ts.fujitsu.com/ps2/nr/index.asp

Over Fujitsu
Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 155.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,5 triljoen yen (US$ 40 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.

Over Fujitsu EMEIA
Fujitsu stelt klanten in staat te profiteren van digitale mogelijkheden door hen te helpen om IT en digitale innovatie in evenwicht te brengen. Fujitsu’s volledige portfolio van producten, oplossingen en services biedt haar klanten een concurrentievoordeel in het tijdperk van digitale transformatie. Fujitsu telt in de EMEIA-landen (Europa-Midden Oosten, India & Afrika) meer dan 29.000 werknemers. Voor meer informatie, kunt u terecht op: http://www.fujitsu.com/fts/about/
Alle andere bedrijfs- of productnamen die hier worden vermeld, zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke eigenaars. De informatie die in dit persbericht wordt vrijgegeven, is correct op het moment van publicatie en is onderhevig aan wijziging zonder voorafgaande melding.