Industry Wire

Geplaatst door AS Watson

Eerste Europese AS Watson Hackathon brengt 70 universiteitsstudenten uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Italië samen om de toekomst van de retail en customer loyalty vorm te geven

AS Watson Group, ’s werelds grootste internationale health & beauty retailer, organiseerde van 13 tot 14 april haar allereerste Europese Hackathon in Amsterdam. De 24-uurs Hackathon werd bijgewoond door 70 studenten vanuit Italië, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, die samenkwamen om relevante en waarheidsgetrouwe opdrachten binnen het thema ‘Next Generation Loyalty’ aan te pakken. De deelnemers werden gemotiveerd om hun vaardigheden, creativiteit en gezamenlijke expertise te gebruiken om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die de toekomst van customer loyalty in het retaillandschap opnieuw kunnen definiëren.

Malina Ngai, CEO van AS Watson, zei: “Klantloyaliteit is van het grootste belang voor een retailer, maar de verwachtingen van de klant zijn geëvolueerd, en vooral onder de jongere generaties. Daarom willen we een nieuwe kijk op klantloyaliteit ontwikkelen, en er is geen betere manier dan de jonge generatie talenten hun ideeën met ons te laten delen.”

Innoveren om klantloyaliteit te vergroten
In de loop van deze Hackathon werden de 70 deelnemers verdeeld in 11 teams, waarbij elk team werd toegewezen aan een van de drie vraagstukken: ‘Gamification in Retail’, ‘Digital Loyalty Programs’ en ‘Generative AI’.

Deze uitdagingen evolueren rond het thema Next Generation Loyalty, met als belangrijkste onderzoeksvraag: ”Hoe kan AS Watson haar O+O (offline + online) strategie gebruiken om de klantbetrokkenheid te vergroten en klantloyaliteit te stimuleren?”

Tijdens de Hackathon toonden de deelnemers hun ondernemersdrive en hun inzicht in een continu veranderende retailmarkt, terwijl ze tegelijkertijd hun innovatie uitten en waardevolle ervaring opdeden.

De oplossingen en projectvoorstellen werden beoordeeld op basis van verschillende beoordelingscriteria, waaronder vernieuwing, innovatie en wow-factor, aansluiting met het vraagstuk, duurzaamheid, personalisatie en relevantie.

Ngai voegt toe: “De kwaliteit van de presentaties heeft mijn verwachtingen overtroffen. De ideeën en voorstellen die de deelnemers in 24 uur tijd bedacht hebben, zijn verbluffend. Wat me echt omver blies, was de samenwerking en het teamgevoel. Het zijn allemaal winnaars! Ze namen het initiatief om zich in te schrijven voor de Hackathon, en eindigden na de eerste fase in deze finale. Deze Hackathon biedt een platform voor jongeren om te schitteren! Dit is niet het einde; het is nog maar het begin voor hen. Hun proactieve houding en de bereidheid om uitdagingen aan te gaan, zijn eigenschappen die hen gaan helpen om succesvol te zijn in hun carrière en het leven.”

Juryleden van de AS Watson Hackathon:
• Malina Ngai, Group CEO AS Watson
• Joanne Mackie, Group People Director (Europa) AS Watson
• Ed van de Weerd, CEO AS Watson Benelux & Group International Commercial Director
• Mandy Ng, Chief Customer Insights & Analytics Officer
• Bhavik Davda, Chief Customer Insights & Analytics Officer (DataLab Europe)
• Dan Jarvis, Chief Digital Officer (Europa)
• Andrea Zoboli, eLab Technology Director (Europa)
• Frenkel Tel, O+O Store Innovation Lead (Europa)

Winnaars van de AS Watson Hackathon:

Kampioenen – Raiders
Winnende teamleden: Vittoria Bicciolo, Lisa Colombo, Martin Kozon, Lorenzo Nicotera, Pouya Sattari, Lucia Terenzi, Cindy Ye

Beschrijving van het project:
De Raiders ontwikkelden MyGlow: een zeer geavanceerde virtuele adviseur gebaseerd op primaire en secundaire klantdata om de klant te begeleiden met een positieve, boeiende en adaptieve ‘Beauty Journey’. De reis wordt gevolgd door middel van gezichtsscans en wijzigingen in hun routine en gewoonten, verkregen vanuit gedetailleerde klantdata.

Dit project is een AI-aangedreven loyaliteitsoplossing die een revolutie teweegbrengt in de schoonheidsindustrie. Hun ‘Beauty Bootcamp’ biedt ondersteuning met een dagelijkse routine en biedt een game-ervaring die loyaliteit beloont en klanten verbindt met winkels. Deze innovatieve aanpak is nieuw in de markt en biedt een element van beloning en loyaliteit.

2e plek – VirtuReal
Winnende teamleden: Giulia Albanese Ginammi, Francesca Barbarossa, Jenny Turrin, Mike Geerts, Julia Uijttewaal, Milou Voogd

Beschrijving van het project:
Deze oplossing biedt een unieke en relevante winkelervaring door het gebruik van augmented reality (AR)-technologie. Naast het gebruik van virtual reality (VR) met een VR-bril, stelt deze oplossing klanten in staat om hun eigen gepersonaliseerde winkelomgeving te creëren met behulp van AR. Deze innovatieve aanpak onderscheidt zich van andere oplossingen door te zorgen voor een gepersonaliseerde en intrigerende winkelervaring die men nergens anders zo ervaart.

3e plek – Beauty Squadron
Winnende teamleden: Yusef Ahmed, Muhammad Rafi Pramanta Hidayat, Maria Neicutescu, Eleftheria Papachristoforou, Marios Papalouka, Thomas Rosendaal, Pranav Srivastava

Beschrijving van het project:
Dit project is ontworpen om Gen Z te betrekken bij winkelen en klantloyaliteit te creëren door een combinatie van online en offline uitdagingen. De aanpak, met WatsonQuest, richt zich op gebruikerservaring, personalisatie en het opbouwen van persona’s, waardoor (jonge) klanten een unieke en boeiende winkelervaring krijgen. Door gebruik te maken van een O+O-strategie biedt deze oplossing een naadloze en meeslepende winkelervaring die de betrokkenheid en loyaliteit van Gen Z stimuleert.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht