Geplaatst door Elia

Elia investeert in Enervalis, een start-up die energiesoftware ontwikkelt

Transmissiebeheerder Elia neemt een minderheidsbelang in de start-up Enervalis, die slimme oplossingen ontwikkelt voor het energiesysteem van de toekomst. Met deze samenwerking wil Elia haar knowhow innoveren en uitbreiden om beter te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het toekomstige elektriciteitssysteem, waarin digitalisering en decentralisatie een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

De start-up Enervalis ontwikkelt vernieuwende software-as-a-service, waarmee marktspelers hun energiefactuur kunnen optimaliseren door in te spelen op de groeiende vraag naar flexibiliteit die vraag en aanbod in het elektriciteitssysteem in evenwicht moet houden. Met deze oplossing kunnen klanten van Enervalis – bijvoorbeeld energieleveranciers en installatiefabrikanten – automatisch de flexibiliteit op het vlak van de toevoer, opslag of levering van energie van hun installaties – zoals warmtepompen, elektrische voertuigen of zonnepanelen – makkelijker bijsturen en beter afstemmen op de energiebehoeften van de prosument.

Enervalis heeft de ambitie om de intelligentie van zijn software nog verder te ontwikkelen zodat de flexibiliteit die zo lokaal wordt gecreëerd, kan aangeboden worden op de elektriciteitsmarkten. Het zal Elia helpen in het beheer van het steeds complexere elektriciteitssysteem.

Elia wil haar diensten als transmissienetbeheerder afstemmen op de kenmerken van een gedecentraliseerd en gedigitaliseerd Belgisch energiesysteem. Met deze investering in Enervalis krijgt Elia toegang tot de kennis en competenties die nodig zijn om die evolutie waar te maken. Elia zal in een consortium van investeerders stappen, om samen met de huidige partners – LRM, Nuhma en ABB Venture Technology – de ambitie van Enervalis te helpen realiseren.

Chris Peeters, CEO van Elia: “Elia heeft in het verleden al bijgedragen aan belangrijke marktontwikkelingen voor een vlotte, transparante en flexibele elektriciteitsmarkt. De marktkoppeling tussen de landen van Centraal-West-Europa en het recente BidLadder-marktplatform zijn daar slechts enkele voorbeelden van. De tools van Enervalis hebben min of meer dezelfde opzet. Ze zijn bedoeld om de flexibiliteit van nieuwe consumententechnologieën beschikbaar te stellen voor de marktspelers, zodat ze kan worden verhandeld op de elektriciteitsmarkten. Dankzij die marktparticipatie zal de waarde van de assets van de eindconsument toenemen. We zijn ervan overtuigd dat alle marktspelers, elk met hun specifieke rol, baat zullen hebben bij de algemene optimalisering die voortvloeit uit een dergelijke innovatie.”