Geplaatst door Elsevier

Elsevier publiceert baanbrekend onderzoek naar wereldwijde stand van kunstmatige intelligentie

Amsterdam, 11 december 2018 – China is op weg naar wereldleiderschap in onderzoek naar kunstmatige intelligentie (AI). Daarnaast stappen AI-wetenschappers steeds vaker over van de wetenschappelijke wereld naar het bedrijfsleven, met name in de Verenigde Staten. Dit en andere interessante conclusies staan in een grootschalig onderzoek naar de wereldwijde stand van kunstmatige intelligentie dat information analytics-bedrijf Elsevier vandaag publiceerde.

Uit het rapport blijkt onder andere dat de werelwijde onderzoeksoutput binnen het vakgebied aanzienlijk versnelt. In de afgelopen vijf jaar (2013-2017) was er een groei van twaalf procent, vergeleken met vijf procent in de vijf jaar ervoor (2008-2012). Dit is fors meer dan de gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde onderzoeksoutput gemeten over alle wetenschappelijke disciplines in de afgelopen vijf jaar (0,8%).

Blijkens het onderzoek van Elsevier trekt het Amerikaanse bedrijfsleven het meeste onderzoekstalent uit zowel de plaatselijke als de internationale wetenschappelijke wereld aan. In Europa stapt het wetenschappelijke talent juist toenemend over naar het bedrijfsleven buiten Europa.

De Chinese wetenschappelijke wereld trok in de afgelopen drie jaar meer AI-talent aan dan het verloor, waarmee verder wordt bevestigd dat het land op het punt staat om wereldwijd de dominante speler in AI-onderzoek te worden. Nadat China reeds in 2004 de Verenigde Staten qua onderzoeksoutput voorbijstreefde, zal het met het huidige groeitempo naar schatting over vier jaar Europa inhalen en ‘s werelds grootste producent van AI-onderzoek worden.

Een andere belangrijke bevinding is dat er wereldwijd slechts beperkt onderzoek wordt gedaan naar de ethiek van kunstmatige intelligentie, ondanks het toenemende maatschappelijke belang en de media-aandacht voor de ethische implicaties van AI.

Dan Olley, Chief Technology Officer bij Elsevier: “Deze nieuwe generatie van technologieën, vaak als groep omschreven als kunstmatige intelligentie, is enorm belangrijk. Toch bestaat er nog geen exacte gemeenschappelijke definitie. Dit veelomvattende onderzoek naar onderzoeksprestaties binnen het AI-veld biedt duidelijkheid over en inzicht naar relevante dynamieken, trends en parameters van het vakgebied. Het rapport is geen conclusie, maar het begin van een discussie over hoe we het tijdperk van kunstmatige intelligentie en toenemend symbiotische technologie het beste kunnen betreden.”

Enrico Motta, hoogleraar Kennistechnologieën aan de Open University in het Verenigd Koninkrijk, droeg als expert bij aan de totstandkoming van dit onderzoek. Motta: “Dit rapport past uitgebreide text mining en semantische analyse van literatuur uit uiteenlopende sectoren toe. Zo legt het een nieuwe manier bloot om tot completere definitie van AI te komen. In feite gebruikt dit onderzoek AI om AI in kaart te brengen. Het resultaat is de meest complete definitie van AI-onderzoek tot nu toe.”

Het rapport beslaat onderzoek naar 600.000 documenten en ruim 700 vakgebied-specifieke sleutelwoorden binnen vier sectoren, namelijk onderzoek, onderwijs, technologie en media. Uit de semantische analyse blijkt dat het AI-veld uit zeven uiteenlopende vakgebieden bestaat, namelijk:

• Search and Optimization
  • Fuzzy Systems
  • Natuurlijke taalverwerking en Kennisrepresentatie
  • Computer Vision
  • Machine Learning en Probabilistisch redeneren
  • Planning en besluitvorming
  • Neurale netwerken

Van bovenstaande disciplines kennen onderzoek naar machine learning en probabilistisch redeneren, Neurale netwerken en Computer Vision de grootste onderzoeksoutput en groei.

Andere regionale bevindingen uit het rapport:

• Internationale mobiliteits- en samenwerkingspatronen suggereren dat China relatief geïsoleerd van de bredere onderzoeksgemeenschap opereert.
  • Europa is de grootste en meest diverse regio qua onderzoeksdisciplines binnen de kunstmatige intelligentie en wat onderzoeksoutput in kunstmatige intelligentie betreft. Europa kent een hoog en steeds toenemend niveau van internationale samenwerking met landen buiten Europa.
  • India was in 2017 na China en de VS de grootste producent van AI-onderzoeksoutput. Iran staat op de negende plaats op de ranglijst en loopt daarmee gelijke tred met Frankrijk en Canada. Duitsland en Japan blijven wereldwijd respectievelijk op de vijfde en zesde plaats staan.

De data uit het rapport zijn afkomstig van Elsevier-platforms Scopus, Fingerprint Engine, PlumX, ScienceDirect en SciVal. Er is verder gebruikgemaakt van data van TotalPatent van RELX en uit publieke bronnen, waaronder dblp, arXiv, de Stanford AI Index, kamishima.net, Kaggle, het Institute of Automation, en de Chinese Academie van Wetenschappen.

Bij de totstandkoming van analyses en data waren bovendien wereldwijd diverse experts betrokken. Zij adviseerden Elsevier over diverse aspecten van het onderzoek – waaronder de onderzoeksvragen, methodologieën en analyses – en boden de beleidscontext voor de onderzoeksuitkomsten.