Geplaatst door Somas Jome

Essentiële aankopen worden vaker betaald met Buy Now Pay Later

Amsterdam, 22 april 2024 – Somas Home, een online platform waar consumenten producten kunnen kopen via gespreid en achteraf betalen, wil de Buy Now Pay Later (BNPL) markt transparanter en veiliger maken. Het platform heeft zich sinds de start in 2022 ontwikkeld tot een betrouwbare marktplaats waar consumenten meer dan 25.000 producten van diverse aanbieders kunnen aanschaffen, variërend van elektronica tot witgoed, meubels, fietsen en gereedschap. Vanuit consumenten is er behoefte aan een veilig platform waar ze kunnen kiezen uit diverse BNPL methodes: Somas Home groeit hard en zag de omzet in 2023 met circa 30% stijgen.
De populariteit van gespreid betalen groeit door de hoge energieprijzen, de inflatie en economische onzekerheden. Uit cijfers blijkt dat BNPL (Buy Now Pay Later) diensten, zoals die van Somas Home, steeds meer terrein winnen. Somas Home is het eerste platform in Nederland met een breed assortiment waar bijna alle gespreid betalen mogelijkheden worden aangeboden. Consumenten kunnen kiezen uit circa tien verschillende betaalmethodes, elk met hun eigen voorwaarden en aanbod in termijnen of achteraf betalen. Consumenten kopen het gewenste product via het platform van Somas Home. Het product wordt geleverd door één van de verkopers met wie Somas Home samenwerkt, na een kredietcheck, ID check op leeftijd en een door de consument gegeven akkoord op de voorwaarden van de gekozen betaalmethode. Vooral essentiële producten zoals wasmachines, bedden en koelkasten worden via het platform aangeschaft.
Gespreid betalen markt transparanter en veiliger
“Gespreid betalen is een oplossing voor de toenemende behoefte aan financiële flexibiliteit, zeker voor noodzakelijke uitgaven. Als er geen spaargeld is om dit te bekostigen, is gespreid betalen de enige optie. Maar dit moet wel transparant en veilig. De consument moet weten wat hij of zij kan verwachten en wat de uiteindelijke kosten zijn. Bovendien is er ook met gespreid betalen flexibiliteit nodig in de betaaltermijnen. De consument heeft geen contact met de betaaldienst, maar met ons. En wij bieden die flexibiliteit. Wij beschermen onze klanten door bijvoorbeeld bij onverwacht verlies van baan een betalingsregeling te treffen met de betaaldienst.”
De Vries wil met zijn platform consumenten bijstaan om hun leven een stukje makkelijker te maken. “Voor de meeste van onze klanten is gespreid betalen pure noodzaak. Daarom kijken we ook naar uitbreiding van onze dienstverlening. Denk aan samenwerking met een verzekeringsmaatschappij voor het opzetten van een verzekering voor arbeidsongeschiktheid of ziekte, om er zo samen voor te zorgen dat consumenten niet meteen in de problemen komen als ze tijdelijk geen of minder inkomen hebben. Ook willen we samenwerken met bewindvoerders om ervoor te zorgen dat consumenten de voor hen benodigde producten op een veilige en verantwoorde manier gespreid kunnen betalen.”
Groeiambities
Het bedrijf biedt samen met verkooppartners ongeveer 35.000 producten aan. De omzet is in 2023 met 30% gestegen. Daarmee is Somas Home het grootste gespreid betalen platform in Nederland. Groeiplannen zijn er ook, op korte termijn wil het bedrijf uitbreiden naar België. De Vries: “Onze groei laat zien dat consumenten behoefte hebben aan een betrouwbare partij voor achteraf en gespreid betalen, waarbij ze ook de keuze hebben tussen verschillende aanbieders en opties. Binnen vijf jaar willen we het grootste gespreid betalen platform van de Benelux zijn, binnen tien jaar die van Europa. We willen er uiteindelijk voor zorgen dat consumenten op een verantwoorde manier kunnen betalen waarmee we juist voorkomen dat ze in een schuldsituatie terecht komen. Daarvoor is een veilige, transparante en klantvriendelijke BNPL markt nodig.”