Industry Wire

Geplaatst door EToro

eToro lanceert LuxuryBrands, een Smart Portfolio met de bekendste luxemerken ter wereld

4 mei 2022: Sociaal investeringsnetwerk eToro lanceert de LuxuryBrands Smart Portfolio. Deze nieuwste toevoeging aan het aanbod van thematische Smart Portfolio’s biedt beleggers een langetermijnblootstelling aan de wereldwijde markt voor luxegoederen.

Historisch gezien heeft de markt kortstondige modegrillen weerstaan en hebben luxemerken de essentiële waarde en allure voor klanten weten te behouden, waardoor deze bedrijven zich in een unieke positie bevinden om de prijs in de markt te zetten.

Dani Brinker, Head of Investment Portfolios bij eToro: “Ondanks bezuinigingen op niet-noodzakelijke uitgaves als gevolg van de pandemie, hebben luxemerken zich goed hersteld en hun waarde vastgehouden in een wereld van stijgende inflatie. Hun tijdloze karakter maakt ze weerbaar tegen verschuivingen in de consumentenvraag. Hoewel de markt was gekrompen in 2020, groeide deze in 2021 met ruim 13% tot 1,14 biljoen euro[1].”

Jean-Paul van Oudheusden, eToro’s marktanalist Nederland licht toe: “Luxeaandelen zijn sterke outperformers geweest, zowel in ‘smalle’ luxeproducten zoals mode, lederwaren en schoonheidsproducten, als in de ‘bredere’ markt voor auto’s, sterke dranken en sportkleding. Aandelen in dit segment profiteren van de kracht van sterke merken wat zich vertaalt in hogere marges en niet-cyclische groeifactoren zoals exclusiviteit en status. Dit ondersteunt hoge waarderingen, met onderliggende trends die periodes van hoge volatiliteit kunnen weerstaan.” 

De versnelde verschuiving naar e-commere heeft de kracht van luxemerken versterkt, met online winkels als motor voor het herstel van de sector. Bijna de helft (40%) van de verkooppunten voor consumenten bestaat uit online shops met één merk[2].

Aangezien China goed is voor een derde van de vraag naar luxegoederen, hebben de knelpunten van het zero-covid beleid van het land de exclusiviteit en de prijsstelling versterkt, wat de inkomsten van luxemerken ten goede komt. Ook heeft het toenemende belang van duurzaamheid, integratie van de supply chain en opkomst van multi-brand luxeconglomeraten voor hogere toetredingsdrempels gezorgd voor nieuwe toetreders. Een zwakke euro heeft daarnaast een dempende werking op hoge winstmarges. Op basis van deze ontwikkelingen lijken luxemerken klaar om te floreren in een post-covid wereld,” voegt Jean-Paul van Oudheusden toe.

Het LuxuryBrands Smart Portfolio omvat een zeer gediversifieerde thematische selectie van 25 aandelen om de verscheidenheid aan sectoren in de luxeindustrie te weerspiegelen. LuxuryBrands omvat merken zoals Ferrari, Hermes en Marriott International, het moederbedrijf van het Ritz Carlton en het St. Regis. Daarnaast omvat het luxeconcerns zoals LVMH, het moederbedrijf van onder andere Moët Hennessy en Louis Vuitton; Kering, de holdingmaatschappij van Gucci, Saint Laurent en Balenciaga; en Richemont Group, eigenaar van siradenmerk Cartier en horlogemerk IWC. De volledige lijst is hier te bekijken.

Dani Brinker stelt tot slot: “Door assets te selecteren en bundelen in een kant-en-klare Smart Portfolio, hebben onze klanten de mogelijkheid om in thema’s te beleggen en bieden we gediversifieerde blootstelling aan een industrie met diverse sectoren, waaronder auto’s, textiel en consumentenartikelen. Door in LuxuryBrands te beleggen, kunnen onze klanten deelnemen aan een van de meest tijdloze consumptiegoederensegmenten ter wereld.”

eToro’s Smart Portfolios bieden beleggers kant-en-klare, volledig toegewezen blootstelling aan verschillende marktthema’s. Door verschillende assets te bundelen volgens een vastgestelde methodologie en gebruik te maken van een passieve beleggingsaanpak, bieden eToro’s Smart Portfolios langetermijnbeleggingsoplossingen met een gediversifieerde blootstelling zonder beheerskosten.

De initiële investering begint vanaf USD 500 en beleggers hebben toegang tot tools en grafieken om de portefeuille te volgen. eToro’s sociale feed houdt beleggers op de hoogte van ontwikkelingen in de sector. Voorlopig is deze portefeuille niet beschikbaar voor gebruikers in de VS.

[1] Bain & Company: 2021 Luxury Goods Worldwide Market Study (december 2021)

[2] Bain & Company: 2021 Luxury Goods Worldwide Market Study (december 2021)

[1] Bain & Company: 2021 Luxury Goods Worldwide Market Study (december 2021)

[2] Bain & Company: 2021 Luxury Goods Worldwide Market Study (december 2021)

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht