Nederlandse organisaties bungelen onderaan in volwassen AI-gebruik: slechts 16 procent zet AI strategisch in
Meerderheid IT’ers ziet AI niet als bedreiging voor hun rol
Delft – Nederland loopt achter in AI-volwassenheid ten opzichte van buurlanden. Bij slechts zestien procent van de Nederlandse organisaties is AI volledig geïntegreerd, levert het meetbare waarde op en ondersteunt het bedrijfsdoelstellingen. Ter vergelijking: in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (36%), Zwitserland (30%), Oostenrijk (26%), België (26%) en Duitsland (23%) ligt dit percentage hoger. Dit blijkt uit Europees onderzoek van TOPdesk onder 6.000 IT-managers, van wie 1.000 in Nederland. In Nederlandse organisaties wordt de adoptie van AI vooral gedreven door de IT-afdeling (52%) en in mindere mate door het senior management (35%) en C-level (30%).
AI biedt kansen op elk niveau
De meeste IT-managers zien de inzet van AI als gouden kans, vooral op afdelingsniveau. Zo denkt nagenoeg de helft (49%) dat sommige processen of teams ervan kunnen profiteren. In het bijzonder is de technologie een enabler van IT en andere serviceteams, aldus vier op de tien (39%). Maar ook organisatiebreed biedt AI strategische kansen (42%). Helemaal rozengeur en maneschijn is het volgens IT’ers overigens niet. Een kwart ziet de inzet van AI in hun organisatie als een groot risico waarvoor specifieke maatregelen nodig zijn om dit te beheersen. Zorgen liggen vooral op het gebied van dataprivacy en security (30%).
IT’ers zien AI vooral als hulpmiddel in hun werk
Ondanks de zorgen, voelen de meeste IT’ers zich zelfverzekerd om met AI te werken in hun dagelijkse werkzaamheden (70%). Zes op de tien (61%) hebben dan ook niet het idee dat AI een bedreiging vormt voor hun rol in de organisatie. Sterker nog, de grote meerderheid (70%) is juist enthousiast over de toekomstige voordelen van AI voor hun vakgebied. Zo helpt AI bijvoorbeeld om efficiënter te werken (72%) en is het daardoor makkelijker om te focussen op de meer betekenisvolle onderdelen van de functie (70%).
Het is dan ook voornamelijk op productiviteitsniveau waar IT’ers de meeste positieve impact van AI verwachten (38%), na verbeterde data-analyse en inzichten (31%) en kostenbesparingen (29%). Dit positieve beeld van AI leeft generatiebreed, al zijn jongere IT’ers (29-44 jaar) optimistischer (71%) dan hun oudere collega’s (45+, 62%).
Max Veenhof, business consultant bij TOPdesk: “In veel organisaties komt AI bottom-up vanuit de IT-afdeling tot leven. Dat is positief gezien hun achtergrondkennis, maar het laat ook zien dat AI nog vaak ontbreekt op de strategische agenda. Directieteams hebben simpelweg te maken met veel prioriteiten, waardoor AI niet altijd de aandacht krijgt die nodig is. Terwijl IT’ers uitstekende aanjagers zijn van verantwoord AI-gebruik, vraagt volwassen inzet van AI altijd om samenwerking met het management. Zeker met de invoering van de AI Act en de verplichting om AI te toetsen op security en compliance is dat cruciaal. De IT-afdeling heeft een sleutelrol door de juiste AI-tools te selecteren en te implementeren, maar daarbij is ook strategische richting en ondersteuning vanuit het management nodig.”
—
Over het onderzoek
Dit internationale onderzoek is in opdracht van TOPdesk uitgevoerd door marktonderzoeker Censuswide. Aan het onderzoek namen 6.000 IT-professionals deel uit België, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Allemaal werken zij in organisaties met meer dan 25 medewerkers. In Nederland deden 1.000 IT-professionals mee.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.