Fakro Nederland kiest voor Agresso Wholesale met geïntegreerd online verkoopkanaal

Sliedrecht – 18. June 2013

Fakro Nederland heeft een overeenkomst gesloten met UNIT4 voor het gebruik van Agresso Wholesale in combinatie met Web Solutions van UNIT4. Voor klanten van de importeur van dakramen, zoldertrappen, zonnecollectoren en zonweringen wordt het daardoor eenvoudiger om zelf online producten te bestellen. Fakro wil daarmee de verkoop binnendienst ontlasten en verwacht dit binnen een half jaar te kunnen doen.

Fakro opereert wereldwijd en heeft dochterondernemingen in veertien landen. Sinds 2000 is het in 1991 opgerichte familiebedrijf actief op de Nederlandse markt. Als importeur is het voor Fakro Nederland van groot belang dat de inventaris te allen tijde correct wordt weergegeven. Als inzichtelijk is wat de actuele voorraden zijn, dan kunnen klanten sneller worden bediend. Een koppeling tussen de databases van het voorraadsysteem en verkoopportaal is daarom erg belangrijk.

De mogelijkheid om een e-commerce-oplossing te integreren in het ERP-systeem was voor Fakro doorslaggevend om met UNIT4 in zee te gaan. “Klanten kunnen straks zelf inloggen via internet, de prijzen inzien en het product bestellen. De bestelling komt automatisch in het ERP-systeem terecht. Zij kunnen zien wanneer de bestelling wordt geleverd en kunnen de facturen bekijken”, aldus directeur Theo Peters van Fakro Nederland. “Dit is het grootste voordeel van de integratie tussen Agresso Wholesale en Web Solutions.”

Volgens Peters was Fakro juist op zoek naar een online portaal waar klanten op kunnen inloggen. “Je ziet vaak twee systemen die los van elkaar werken, waardoor je twee databases moet bijwerken. Bij de oplossing van UNIT4 houd je één database bij en dit maakt het beheer veel eenvoudiger.” Het verlichten van de administratie is voor Fakro een tweede voordeel. “Wanneer klanten de orders zelf kunnen regelen en deze automatisch worden verwerkt, verlicht dat de ballast op onze organisatie.”

De importeur is in januari overgestapt naar de software van UNIT4 en die overstap verliep soepel, volgens Peters. “We gaan straks nog meer verbeterslagen maken.” De andere holdings en werkmaatschappijen van Fakro (waaronder een dakdekkertak en zonweringbedrijf) gaan in de loop van dit jaar ook over op de software. Naast het aantal werkmaatschappijen, wordt er ook nog een component aan het softwarepakket toegevoegd. Fakro implementeert eind dit jaar CRM-software van UNIT4. Peters: “Voor de verkoopafdeling is dat een flinke ondersteuning. Daar houd je het hele relatiebeheer bij. Ook qua mailings die je de deur uit doet en de contacten die je maakt. ”