Flinke toename online dagaanbiedingen in Nederland

Amsterdam, 3 juli 2013 – De online dagaanbieding is definitief doorgebroken in Nederland. Sinds 2007 groeide het aantal online zoekopdrachten naar dagdeals jaarlijks met meer dan 200 procent. Ook het aantal aanbieders nam flink toe, waarbij opvalt dat steeds meer winkelketens experimenteren met deze aanbiedingsvorm.

Dagdeals zijn aanbiedingen die slechts 24 uur geldig zijn. De beperkte beschikbaarheid van de deal stimuleert de koopneiging sterk. Consumenten willen niet het risico lopen dat ze een aanbieding missen die ze misschien nooit meer ergens anders tegen komen. Vooral elektronica, gadgets, mode, parfum en reizen zijn populaire impulsaankopen.

In 2005 was iBood de eerste aanbieder in Nederland. Inmiddels zijn er tientallen spelers actief, waarvan Centralpoint, RTL’s Vanvoordeel en Groupon enkele bekende voorbeelden zijn. Daarnaast zijn er diverse platforms die dagaanbiedingen verzamelen en overzichtelijk weergeven voor online koopjesjagers. De geschatte omzet van dagaanbiedingen in Nederland bedraagt enkele honderden miljoenen euro’s.

Markt lijkt nog niet verzadigd
,,Wat opvalt is dat steeds meer winkels en winkelketens in dagaanbiedingen stappen. Formules als Blokker, Mediamarkt en Bol.com zien het tegenwoordig als een serieus businessmodel”, vertelt Thijs Don van Dagaanbiedingen.nl. Dagaanbiedingen.nl is met meer dan 100 aanbieders en 30.000 bezoekers per dag een van de grootste overzichtssites voor dagdeals in Nederland.

Op basis van Google zoektrends en eigen statistieken constateert het bedrijf een stevige marktgroei. Sinds 2008 nam het aantal zoekopdrachten naar dagaanbiedingen elk jaar met 200 procent toe. Verder verdubbelde jaarlijks het aantal aanbieders, het aantal bezoekers en de omzet van Dagaanbiedingen.nl. ,,En de markt lijkt voorlopig nog niet verzadigd te zijn. We verwachten zowel een toename van het aantal aanbieders als een toename van de omzet in dagaanbiedingen.”

Samenwerking Staples en kleinere webshops
Zo ging kantoorgroothandel Staples recent een exclusieve samenwerking aan met Dagaanbiedingen.nl. De overzichtssite mikt bij de groei echter ook nadrukkelijk op kleinere winkels en webshops. Zij kunnen via het platform van Dagaanbiedingen.nl exclusief hun dagaanbiedingen promoten, zonder dat ze grote investeringen hoeven te doen in affiliate netwerken. ,,Onze formule biedt consumenten gemak. Zij hoeven niet overal te zoeken naar deals. Tegelijkertijd bieden we aanbieders een groot platform en de mogelijkheid om tegen lage kosten te experimenteren met dagaanbiedingen.”