Geplaatst door Fluvius

Fluvius maakt digitale verbruiksinfo online raadpleegbaar

Netbedrijf Fluvius heeft een nieuw webportaal geopend waarmee gezinnen met digitale energiemeters hun verbruiksinfo gratis kunnen raadplegen. Het gaat om verbruikswaarden per dag voor zowel elektriciteit als aardgas. Eind januari 2020 klokte Fluvius af op 206 428 geplaatste digitale meters in Vlaanderen waarvan 46 425 bij klanten met zonnepanelen.

Meten is weten
Wie digitale energiemeters heeft, kan op verschillende manieren een beter zicht krijgen op zijn verbruik. Dat kan natuurlijk via de displays van de meters zelf, maar sinds kort ook via een nieuw energieportaal van Fluvius. Dat is bereikbaar via de webpagina www.fluvius.be/verbruikshistoriek of rechtstreeks via mijnverbruik.fluvius.be. Op het energieportaal kan elk gezin, al enkele dagen na de plaatsing van de digitale meters, voortaan gratis en online alle verbruikswaarden per dag raadplegen om een beter zicht te krijgen op hun energieverbruik. Wie zonnepanelen heeft, kan er ook zijn dagelijkse injectiewaarden bekijken.

De verbruiksinformatie geregistreerd door de digitale meters is strikt persoonlijk. Daarom moet iedereen zich vooraf eenmalig in het portaal registreren via eID of Itsme. Wil je daarna toegang tot de verbruiksdetails van een bepaald aansluitadres, dan vraagt Fluvius eerst expliciete toestemming aan de persoon op wiens naam het bijbehorende energiecontract staat. Zo zijn we zeker dat er geen verbruiksinformatie in verkeerde handen komt. Let wel: het Fluvius-energieportaal toont geen officiële meterstanden die worden gebruikt voor je jaarafrekening. Die worden altijd rechtstreeks gecommuniceerd via je energieleverancier.

Via www.fluvius.be/gebruikerspoort kunnen klanten met digitale meters ook de twee gebruikerspoorten van hun elektriciteitsmeter activeren. Sinds de officiële start van de digitale meters op 1 juli 2019, deden al meer dan 1079 gezinnen dat. Door de poort te activeren, kun je allerlei ‘slimme’ apps of toestellen koppelen aan je digitale meters. Een overzicht van alle commercieel beschikbare toepassingen en wat je ermee kunt doen, staat op de nieuwe webpagina www.maakjemeterslim.be , een initiatief van de Vlaamse overheid, vakorganisatie Volta en energie-speerpuntcluster Flux50. Momenteel staan er 30 toepassingen op de site, en dat aantal zal in de komende maanden nog uitbreiden.

Al 206 428 digitale meters in Vlaanderen
Sinds 1 juli 2019 plaatst Fluvius enkel nog digitale meters voor elektriciteit- en aardgas. De oude mechanische meters zijn niet meer beschikbaar. Bij bouwers en verbouwers, nieuwe eigenaars van zonnepanelen en gezinnen die een budgetmeter krijgen, plaatst Fluvius die automatisch. Daarnaast loopt er nog tot eind 2022 een ombouwprogramma voor bestaande zonnepanelen- en budgetmeterklanten, en gezinnen met een ‘slimme meter’ uit vroegere proefprojecten. In totaal waren er op 31 januari 2020 al 206 428 digitale meters geïnstalleerd.

Sinds de officiële start op 1 juli 2019 weigerden in totaal 1 834 klanten de plaatsing hun digitale meters, minder dan 1 procent van alle voorziene installaties. Omdat je die plaatsing wettelijk gezien niet kan weigeren, worden die klanten systematisch opgebeld door Fluvius voor een nieuwe afspraak. Het grootste deel van de groep weigeraars gaat in op de uitnodiging om een nieuwe afspraak te maken. Meestal werden ze op het verkeerde been gezet door foutieve informatie, bijvoorbeeld over het prosumententarief, en kunnen we dat telefonisch snel rechtzetten.

Voor alle details en info over de Vlaamse digitale meters kunnen klanten terecht op de website www.digitalemeter.be of op www.fluvius.be/digitalemeter.