Foodmerk De Nieuwe Keuken en supermarkt-app Crisp swappen ballen met Vjèze Fur

Alles leuk en aardig, maar mensen gaan pas minder vlees eten als de plantaardige optie lekkerder is. Met die filosofie introduceert De Nieuwe Keuken, het plantaardige foodmerk opgericht door Freddy Trathlener (aka Vjèze Fur), iets nieuws op het digitale schap van boodschappen-app Crisp. Na het succes van Lekker Fred’s Pulled Paddo’s zijn er nu de Ballo’s: fijn gekruide balletjes, zonder vlees en met extra veel groenten. Het allerlekkerste alternatief voor een gehaktbal. Speciaal voor de gelegenheid ontwikkelde Freddy smaakvolle recepten die je via de Crisp-app zo in je boodschappenmandje knalt. Dus of je nou trek hebt in stamppot met ballen, spaghetti met ballen, soep met ballen of een balletje bij de borrel: swap die ballen voor Ballo’s!
70% van de Nederlanders eet te weinig groente
We hoeven je niet uit te leggen dat het niet supergoed gaat met het klimaat. Hoe we eten heeft daar invloed op. Waar de meeste vleesvervangers zich richten op de eiwitten in het product, constateert De Nieuwe Keuken dat het vooral groenten zijn die Nederlanders daadwerkelijk tekortkomen. Met foodmerk De Nieuwe Keuken ligt de focus daarom op extreem smaakvolle groente-alternatieven. Vjeze Fur, medeoprichter van De Nieuwe Keuken: “de meeste van dit soort balletjes bevatten maar iets van 20 tot 30% groenten. Dat moet toch gewoon veel beter? Wij hebben daarom drie soorten Ballo’s gemaakt, die bijna drie keer zoveel groenten bevatten als de meeste groenteballetjes. Dat is lekker voor je. En omdat we er geen conserveringstroep in willen stoppen, is het een diepvriesproduct. HIerdoor zijn ze langer houdbaar en hebben we minder waste.”
Stemmen met je vork
Met de nieuwe Lekker Fred Ballo’s wordt vegetarisch eten een feestje, zegt Marieke Keysers, categoriemanager en professioneel proever bij Crisp: “Vanuit duurzaamheidsperspectief kun je zoveel verschil maken door vlees te swappen voor iets anders. Al doe je dat een paar dagen in de week – we kunnen allemaal iedere dag stemmen met onze vork.” Om dat nog gemakkelijker te maken ontwikkelde Vjeze Fur speciaal voor Crisp smaakvolle seizoensrecepten die zonder bal niet compleet zijn. Denk bijvoorbeeld aan een pasta met rooie saus en een ouderwets lekkere boerenkoolstamppot. Door de bal te swappen met Ballo’s stem je met je vork voor een smaakvol alternatief voor jezelf én het klimaat.
Drie smaken, uit het seizoen
De nieuwe Ballo’s zijn voor de prijs van €3,99 (10 stuks – 180 gram) exclusief bij Crisp verkrijgbaar in drie smaken, die aansluiten op het seizoen:
Lekker Fred Ballo’s – Smokey-Classic: gemaakt van extreem veel groenten (koolrabi, champignon & ui) met gerookte kruiden. Deze ballo’s zijn het hele jaar verkrijgbaar en spelen met gemak de hoofdrol in je pasta, op een broodje of als onderdeel van je AVG’tje.
Lekker Fred Ballo’s – Ras El Hanout: gemaakt van extreem veel groenten (wortel, champignon & ui) met heerlijke ras el hanout kruiden. Verkrijgbaar in de herfst / winter als de dagen korter zijn en je behoefte hebt aan warmte. Heerlijk in bijvoorbeeld in een stamppot maar ook met couscous of op een broodje.
Lekker Fred Ballo’s – Pastinaak-Massala: gemaakt van extreem veel groenten (pastinaak, champignon & ui) in een massala kruiding. Verkrijgbaar in de herfst/winter als de dagen korter zijn en je zin hebt in warmte. Deze ballo’s zijn heerlijk bij bijvoorbeeld rijst met pindasaus, of op een broodje maar spelen ook makkelijk een mooie rol als onderdeel van je AVG’tje.
Crisp is de supermarkt-app voor knettervers eten. De service bezorgt in Nederland en Vlaanderen 7 dagen per week boodschappen op een moment wanneer het jou uitkomt. Het assortiment bestaat uit producten van meer dan 900 veelal lokale boeren, makers en kwekers. Crisp is in november 2018 opgericht door Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen. De missie van Crisp is om eten met betere kwaliteit gemakkelijk bereikbaar te maken voor meer mensen. Crisp werd de afgelopen 3 jaar in de Benelux geprezen op het gebied van service, design en merk, met awards zoals Esprix, ADCN, SPIN en DIA. Voor het derde jaar op rij staat Crisp in de jaarlijkse LinkedIn Top Startups-lijst van bedrijven die snel groeien én in trek zijn bij (jong) talent. Door onderzoeksbureau GfK werd Crisp zowel in 2022 als in 2023 uitgeroepen tot Beste Online Supermarkt.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.