Industry Wire

Geplaatst door Trustpilot

Geen rijen voor winkels deze Black Friday: meer Nederlanders jagen online op koopjes

Bij Black Friday horen lange rijen, volle winkels en drukte in de winkelstraten. Het uit Amerika overgewaaide fenomeen is inmiddels ook voor Nederlanders aangegrepen om koopjes te scoren vlak voor de feestdagen. Dit jaar gaat het er echter anders uitzien. Door het coronavirus blijven Nederlandse consumenten liever thuis en winkelen ze online. Ook geeft het grootste deel aan minder uit te willen geven dan vorig jaar.

Dat blijkt uit een peiling van reviewplatform Trustpilot onder duizenden Nederlandse consumenten.

Meer online, minder uitgaven

Het vooruitzicht om in de week van Black Friday naar een drukke winkel te gaan, spreekt weinig mensen aan, zo blijkt uit een peiling die Trustpilot hield onder meer dan 2000 Nederlandse consumenten. Slechts 5,4 procent van de respondenten geeft aan naar een fysieke winkel te gaan voor de koopjesjacht. Zo’n 6 procent winkelt zowel online als offline.

Bijna de helft van de ondervraagden (49,3%) kiest er dit jaar voor om alleen online te winkelen. 31 procent van de Nederlandse consumenten weet nog niet waar zij naar hun deals gaan zoeken.

Mogelijk drukt de coronacrisis op de kooplust van Nederlandse shoppers.

Op de vraag of ze meer of minder denken uit te gaan geven tijdens Black Friday en Cyber Monday, antwoord meer dan een kwart (26,2 procent) van de ondervraagden helemaal niet mee te doen aan het koopjesfestijn. 11,2 Procent doet wel mee, maar verwacht minder uit te geven. Een kleine 9 procent van respondenten zegt al te weten dat ze méér uitgeven tijdens Black Friday, Cyber Monday of allebei. Ongeveer 41% weet het nog niet.

‘Webwinkels veilig alternatief voor drukke winkelstraten’

Het coronavirus lijkt flinke impact te gaan hebben op de traditionele piekdagen voor de retailers“, voorspelt Chris van Dongen, sales manager van Trustpilot Benelux, aan de hand van de onderzoeksresultaten. “Mensen voelen er weinig voor om in drukke winkelstraten op koopjesjacht te gaan. Social distancing is daar tenslotte lastig en contact met mensen kan risicovol zijn. Webwinkels bieden een veilig alternatief, zij zullen het wel druk gaan krijgen. Maar dan moeten ze de consument wel weten te overtuigen met lage prijzen, want veel Nederlanders geven aan dat ze dit jaar even de hand op de knip te houden.

Consument blijft nuchter onder koopgekte

Nederlanders voelen over het algemeen weinig druk om tijdens de uitverkoop van Black Friday en Cyber Monday hun slag te slaan. Bijna twee derde van de Nederlanders (62,6 procent) zegt dat het hen niet kan schelen als ze op deze dagen een aanbieding mislopen. 18,2 Procent geeft aan deze druk juist wél te voelen en daarom meteen iets te willen kopen als het in prijs is verlaagd.

Elektronica gewild

Welke aanbiedingen houden Nederlandse consumenten dan vooral in de gaten? Elektronica is het populairst op Black Friday en Cyber Monday. Ruim 28 procent zegt van plan te zijn iets in deze productcategorie te gaan kopen. Kleding is ook populair tijdens deze dagen van uitverkoop, gevolgd door producten in de categorie ‘gezondheid en persoonlijke verzorging’.

Voor winkels zijn stuntprijzen, juist tijdens de feestdagen, belangrijk om klanten te trekken zo blijkt uit het onderzoek. Tijdens de feestdagen is de prijs van een product de belangrijkste motivatie van consumenten om voor een bepaalde winkel te kiezen. Bijna een derde van de ondervraagden (30,3 procent) zegt dat de laagste prijs bepalend is voor de winkelkeuze.

Daarmee zijn de Nederlandse consumenten prijsbewuster dan in 2018, toen een vijfde van hen ‘prijs’ als belangrijkste criterium noemde in het Trustpilot-onderzoek. De leveringsvoorwaarden (14 procent) en het retourbeleid (9 procent) zijn minder vaak doorslaggevend als in 2018.

Over het onderzoek

Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit een peiling van Trustpilot onder online consumenten. Voor de Black Friday poll 2020 werd in oktober 2020 de mening gevraagd van ruim 2000 Nederlandse consumenten.

Over Trustpilot

De missie van Trustpilot is om een universeel symbool van vertrouwen te zijn. De kracht van Trustpilot komt voort uit het feit dat het een open en onafhankelijk platform is, dat voor alle consumenten en bedrijven gratis te gebruiken is. Met ruim 100 miljoen reviews over meer dan 400.000 bedrijven en websites, biedt Trustpilot consumenten een platform om betrouwbare bedrijven te ontdekken, en om hun feedback op elk gewenst moment te delen met bedrijven en andere consumenten. Voor bedrijven is Trustpilot een krachtige manier om in nauw contact te komen met hun klanten, hun aanbod te verbeteren en vertrouwen op te bouwen. Trustpilots reviews en widgets hebben meer dan 6 miljard online impressies per maand. De ruim 700 medewerkers van Trustpilot vertegenwoordigen meer dan 45 verschillende nationaliteiten, en zijn verspreid over Kopenhagen, Berlijn, Londen, Edinburgh, New York, Denver, Melbourne en Vilnius.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht