Geplaatst door Belfius

Geld terugvragen via social media: Pengo (Belfius/The Studio) telt al meer dan 12.000 gebruikers anderhalve maand na de lancering

Op 2 februari jl. lanceerde Belfius een totaal nieuwe service waarmee particulieren elkaar betalingsverzoeken kunnen sturen via social messaging platformen zoals Facebook Messenger of WhatsApp – een primeur op de Belgische markt. Pengo is geen app, maar een chatbot die ontwikkeld werd door The Studio, de Belfius-dochter die zich toelegt op digitale innovatie.

Slechts anderhalve maand na lancering hebben al meer dan 12.000 Belgen gebruik gemaakt van deze financiële pinguïn die terugbetalingen tussen vrienden een hoop gemakkelijker laat verlopen.

Pengo is vanuit Facebook Messenger rechtstreeks toegankelijk voor alle gebruikers met een Belgische zichtrekening, of ze nu klant zijn bij Belfius of niet.

Voor de Belfius-klanten is Pengo uiteraard ook beschikbaar in de Belfius Mobile app.

Waarom Pengo ?

Het is vast een bekend ritueel: je maakt plannen met vrienden en achteraf is er telkens iemand die van de anderen nog geld terug moet krijgen. Dit wordt dan opgelost door het rekeningnummer rond te sturen met een smeekbede om het niet te lang te laten aanslepen. Pengo wil dit proces makkelijker maken voor én de betalingsverzoeker én de betalers. Een eerste pijnpunt is het telkens opnieuw opzoeken en invullen van dat lange rekeningnummer. Dit wordt door Pengo onthouden, waarna het samen met het gewenste bedrag en een woordje uitleg op een overzichtskaartje verschijnt. Dit kaartje wordt dan naar je vrienden gestuurd als betalingsverzoek. Een verzoek maken kan enkel in het platform Facebook Messenger, ontvangen kan echter ook via Whatsapp, sms, email of elke andere plaats waar je een link kan delen.

80% van de verzoeken betaald binnen het kwartier

Een tweede pijnpunt, de tijd die het je vrienden kost om terug te betalen, wordt ook effectief aangepakt. Pengo ziet dat maar liefst 80% van de betaalde verzoeken betaald werden binnen het kwartier. Dit is het resultaat van het verzamelen van alle info op een overzichtelijk kaartje, dat je vervolgens naar je vertrouwde bankomgeving stuurt om de betaling in alle veiligheid af te handelen. Je hoeft ook niet langer je banking-app te openen om bij te houden wie al betaald heeft, voor velen een derde pijnpunt. Met Pengo raadpleeg je simpel een overzicht van je betalingen en verzoeken, met de mogelijkheid om snel een reminder te sturen indien nodig.

Waarvoor wordt Pengo vooral gebruikt ?

Minder dan 50 dagen na de lancering helpt Pengo al 12 000 gebruikers geld terugvragen via social media. Deze doen er het vaakst beroep op voor restaurantbezoeken, pizzabestellingen, Netflix-abonnementen en het voorschieten van broodjes.

Volgens ramingen zijn negen Belgen op tien actief op sociale media. Zij verwachten vanuit de social media en messaging services rechtstreeks toegang te krijgen tot een hele rist diensten en nieuwe mogelijkheden, onder meer in e-shopping en betalingsverkeer. Het is precies om die verwachtingen in te lossen dat The Studio Pengo heeft ontwikkeld. Daarmee bevestigt Belfius zowel zijn leadership inzake mobile banking als zijn ambities op het vlak van digitale innovatie.

Meer weten over Pengo ?

Wanneer je Pengo toevoegt als messenger-contact, kun je in dat geval alvast eens een verzoekje naar de pinguïn zelf sturen als test. Zo wil Pengo je reeds overtuigen van het gebruiksgemak, waarmee die hoopt nog een pak meer dan 12.000 vrienden te maken.