Industry Wire

Geplaatst door Studytube

‘Niet geslaagd? Geen extra salaris’

Bij 65% van de organisaties in de zakelijke dienstverlening is leren en ontwikkelen vaste prik in ontwikkel- en beoordelingsgesprekken, meer dan gemiddeld (60%). Ook heeft het niet halen van opleidingsdoelstellingen hier de meest gevolgen (39% vs 29% gemiddeld). In de zorg (25%), onderwijs (20%) en bij de overheid (21%) zijn er minder vaak gevolgen voor medewerkers. Bijvoorbeeld voor bonus, promotie of salaris. Dit blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2023, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

Deze resultaten suggereren dat leren en ontwikkelen nog hoger op de agenda staat bij organisaties in vergelijking met 2021. Maar óók dat er voor medewerkers vaker iets te winnen of verliezen valt.

De Studytube Learning & Development Monitor 2023 peilde bij 1.440 professionals (HR, afdelingsmanagers én medewerkers) naar de manier waarop Nederlandse organisaties leren en ontwikkelen. Leren en ontwikkelen is nog niet overal vaste prik, maar wat opvalt is de groeiende aandacht.

Zakelijke dienstverlening: meeste aandacht voor leren
Bij 61% van de werkenden in zakelijke dienstverlening is er minimaal 1 keer per kwartaal aandacht voor leren. In de zorg is dit 56%, het onderwijs 53% en bij de overheid 43%. Ter vergelijking, in de bouw is dat slechts bij 39% het geval. Een kwart van de bouwbedrijven besteedt volgens medewerkers zelfs nooit aandacht aan leren en ontwikkelen.

“Dat kan soms ook betekenen dat je afscheid van iemand moet nemen”
“Lerende organisaties durven medewerkers de regie te geven over hun eigen groei”, zegt Homam Karimi, CEO van Studytube. “Maak carrièredoelen samen concreet én verbind gevolgen aan de resultaten. Dat kan soms ook betekenen dat je afscheid van iemand moet nemen. Dat klinkt tegenstrijdig in een krappe arbeidsmarkt, maar dat is het niet. Een goed leerplan en ruimte voor ontwikkeling zorgt juist voor een gezonde, ambitieuze organisatie. Steeds meer organisaties durven dat.”

Tot slot: meer regie voor medewerkers.
Ruim driekwart (79%) van de organisaties in zakelijke dienstverlening stimuleert medewerkers actief om te leren, dat is 9% meer dan vorig jaar. En bovendien meer dan gemiddeld (76%). Maar nog belangrijker is dat medewerkers steeds vaker zélf de regie krijgen over leren en ontwikkelen. In 2022 gaf 27% van de organisaties in zakelijke dienstverlening medewerkers deze regie, 1% minder dan gemiddeld. En 3% meer dan in 2021.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht