Geplaatst door Provincie Groningen

Geslaagde proef voor eerste 3D geprinte betonnen brug ter wereld

20 september 2017 – De eerste geprinte brug voor autoverkeer ter wereld is op 20 september getest in Groningen. Proefexemplaren op schaal van de liggers – de balken die het brugdek vormen – van geprint gewapend beton, werden getest door er gewichten op te leggen. In totaal konden er tien platen op de liggers gelegd worden met een gewicht van meer dan zes ton. De proef met een volledig geprinte betonnen brug wordt uitgevoerd door de provincie en het Amsterdamse bedrijf FDN. Als de proef slaagt komt de brug bij Blauwestad.

Volledige betonnen brug

De bedoeling is om een volledig betonnen brug te printen van 20 meter lang en 8 meter breed met twee rijstroken. Zowel het dek, de leuning als de fundering worden geprint. Elders in de wereld bestaan al wel geprinte fietsers- en voetgangersbruggen. Daarvan was alleen het dek geprint en de fundering op de traditionele manier aangelegd.

Grootste geprinte brug

De eerste proefliggers voor de brug zijn in augustus geprint bij de TU Eindhoven. Op 20 september is de draagkracht van de liggers belast. Hierdoor kan worden berekend hoe sterk het materiaal van het geprinte beton moet zijn. Daarna wordt er een testverkeersbrug van 10 meter gemaakt, die dit jaar in Blauwestad wordt geplaatst. Als de test succesvol is, wordt de grote brug geprint. Dat wordt dan de grootste geprinte brug ter wereld.

Slim en Groen

We zoeken als provincie voortdurend naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om de mobiliteit,  onze wegen en het onderhoud ervan slimmer en groener te maken. De 3D-brug is slim en groen doordat bij geprint beton minder beton verloren gaat en er nauwkeuriger gewerkt wordt. Ook heeft een geprinte betonnen brug minder onderhoud nodig dan een brug die op de normale manier gebouwd wordt.