Goed samenspel tussen partijen in game-industrie vergroot kans op succes
In de gamebusiness is het succes van een videogame afhankelijk van een effectief samenspel tussen meerdere partijen: de ontwikkelstudio, de uitgever en de consolefabrikant. In zijn proefschrift maakt Frank Peters, managing director van NHTV Business BV te Breda, studie van de game-industrie met zijn two-sided market: consumenten moeten een (spel)computer aanschaffen om een game, ontwikkeld door een studio, te kunnen spelen. De dissertatie getiteld The business of video game is a multi-player game zal Frank op 14 maart verdedigen aan Tilburg University.
Het economisch verkeer verloopt tegenwoordig steeds meer via platforms als Google, Booking.com, Spotify of Marktplaats. In de videogame-industrie is het de spelcomputer (console) die vragers en aanbieders van games bij elkaar brengt. In zo’n marktstructuur beïnvloedt het gedrag van het platform de resultaten van de aanbieder van videogames (bijv. Nintendo) en andersom. Peters’onderzoek is daarom niet alleen voor videogame-industrie interessant, maar ook voor andere platformmarkten in de culturele industrie.
Culturele industrie
De culturele industrie (film, muziek, boeken, r-tv, mode en games) kenmerkt zich door het nobody knows-principe: succes is niet vooraf te voorspellen, noch achteraf te verklaren. Producten blijken extreem verdeeld in toppers en missers; slechts een klein deel van het aanbod is rendabel. Peters heeft nu voor het eerst een model ontwikkeld met factoren die de kans op succes vergroten.
Succesfactoren
De gamebusiness is een multi-player game. Het succes van een game is afhankelijk van de activiteiten van verschillende actoren: de ontwikkelstudio, de uitgever en de consolefabrikant. Factoren die de kans op succes kunnen vergroten of verkleinen zijn:
•Voortbouwen op succes uit het verleden en grotere productiebudgetten leiden tot betere games, die op hun beurt beter verkopen;
•Pre-release marketing leidt tot succesvollere games dan post-release marketing;
•Games uitgebracht voor meerdere platforms scoren beter op individuele platforms;
•Productie van games gebaseerd op succes uit andere sectoren (bijvoorbeeld een game bij een film) is geen succesvolle strategie;
•Platforms zijn dominant in de markt; samenwerking leidt vaak tot succesvollere releases.
Samenwerking
Frank Peters concludeert dat in de videogame-industrie alle partijen gebaat zijn bij samenwerking. De motieven daartoe verschillen per actor.
Frank Peters (Elst, 1964) was van 2003 tot 2011 decaan van de Academy for Digital Entertainment aan de NHTV Breda. Sinds 2012 is hij managing director van de NHTV Business BV, de commerciële tak die de kennis ontwikkeld door de NHTV in de markt zet met o.a. Atlantis Games BV, NHTV Incubator BV, Game Garden Breda en Urban Futures BV.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.