Industry Wire

Geplaatst door Capgemini

Groeiende verwachtingen van generatie Y en ‘slimme’ technologie bedreigen traditionele businessmodellen in de verzekeringsbranche

De verzekeringssbranche wordt met een groot aantal nieuwe ontwikkelingen geconfronteerd die een omvangrijke disruptie van de sector steeds dichterbij brengen. De voortdurende evolutie van het Internet of Things (IoT) gecombineerd met het veranderende gedrag en verschillende voorkeuren van klanten uit Generatie Y (15-34 jaar), maakt de noodzaak voor verzekeraars om te transformeren urgenter. Te meer daar zij het risico lopen achterop te raken bij de concurrentie van fintech start-ups. Dit blijkt uit het nieuwe World Insurance Report (WIR) 2016 van Capgemini en Efma.

Voor het onderzoek zijn meer dan 15.500 verzekeringsklanten wereldwijd bevraagd over hun ervaringen met hun verzekeraar. Hieruit blijkt dat klanten uit Generatie Y minder positieve ervaringen hebben met hun verzekeraar dan klanten uit andere leeftijdscategorieën, ondanks dat verzekeraars het meest met deze groep communiceren. Klanten uit Generatie Y hebben meer interactie met hun verzekeraar via alle communicatiekanalen, met name de digitale: zij hebben tot tweeënhalf keer meer interactie via sociale media dan andere consumenten en twee keer zoveel via mobiel.

Toch ligt het aantal positieve klantervaringen dat uit deze interacties voortkomt twintig procent lager dan de positieve klantervaringen van klanten uit andere leeftijdscategorieën. Dit suggereert dat Generatie Y klanten hogere verwachtingen hebben van communicatie via digitale kanalen dan oudere klanten.

Generatie Y in Nederland ontevreden over alle kanalen, traditioneel én digitaal

In Nederland waardeert Generatie Y zowel digitale als traditionele kanalen minder dan leeftijdsgenoten elders in de wereld. Slechts 17,7% van de Generatie Y Nederlanders (wereldwijd: 30,5%) heeft een positieve ervaring met het digitale kanaal. Ook over het traditionele kanaal is deze jonge generatie minder tevreden: slechts 25% heeft een positieve ervaring met dit kanaal tegenover 35,5% van de jongeren elders in de wereld.

Aangezien meer dan een kwart van alle klanten aangeeft van plan te zijn om het komende jaar een nieuw verzekeringsproduct aan te schaffen of een bestaande te vernieuwen via digitale kanalen, zijn de klanttevredenheidcijfers zorgwekkend. Bovendien geeft bijna een kwart van de Generatie Y klanten aan dat ze een verzekering overwegen af te sluiten bij een niet traditionele, door technologie gedreven aanbieder, wat de dreiging van nieuwe spelers voor de klantenpopulatie van traditionele verzekeraars onderstreept.

“Door de digitaal behendige klanten niet goed te binden, lopen verzekeraars het risico een groeiende populatie klanten in de richting van nieuwe spelers en niet traditionele verzekeringspartijen te duwen die wel digitaal gedreven zijn,” zegt John Mullen, Corporate Vice President en Global Insurance Lead bij Capgemini. “Generatie Y maakt duidelijk dat zij hun zaken op een andere manier willen regelen en verzekeraars die daaraan tegemoetkomen zullen een duidelijk competitief voordeel hebben.”

IoT steeds meer invloed

Een meer fundamentele bedreiging voor de toekomst van verzekeraars is de aankomende golf van nieuwe slimme technologie, in de vorm van domotica, draagbare devices of door machines gedreven drones, robots en zelfsturende auto’s. Deze IoT technologieën zullen de traditionele businessmodellen van verzekeraars naar verwachting transformeren, van de manier waarop verzekeraars contact met hun klanten onderhouden tot fundamentele processen als het managen van risico’s. Toch lijken verzekeraars de mate waarin slimme technologie in de nabije toekomst zal worden toegepast in het dagelijkse leven te onderschatten; slechts 16% van de verzekeraars denk dat klant een zelfrijdende auto zullen omarmen in de toekomst, terwijl 23% van de klanten aangeeft hierin geïnteresseerd te zijn.

Kijk voor meer informatie over het World Insurance Report 2016 op: https://www.nl.capgemini.com/thought-leadership/world-insurance-report-2016

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht