Industry Wire

Geplaatst door Brand Creatives

Wat hebben Easytoys, Remia, Scapino, Domino’s en Rivièra Maison met elkaar gemeen?

Ze delen hetzelfde Groningse reclamebureau, die het net even anders doet dan de rest. Dit creatieve bureau bouwt al ruim 10 jaar aan grote merken, van retail tot food, van reizen tot vrijetijd. Met een spraakmakend kantoor in het Hitachi Capital Mobility Stadion, een team van 12 werknemers en een indrukwekkend klantportfolio gaat het voor de wind. Wat maakt hun werkwijze anders? En waarom kiezen al die grote merken voor een bureau helemaal in Groningen?

“We hebben deels een on-Groningse mentaliteit”, verklaart eigenaar Benn Bus (31). We delen de Groningse nuchterheid, maar hebben kantoor en klantenportfolio die niet-Gronings aandoet. Daarnaast hebben we een andere werkwijze dan de meeste bureaus. Gelijk bij de start van Brand Creatives, zo’n 10 jaar geleden, hebben we onze aanpak anders ingestoken. We werken met alleen maar creatieven op de werkvloer. We kunnen het hele creatieve proces in house aanbieden, van concepting tot fotografie. We hebben geen traffic afdeling en kunnen daardoor snel handelen, tegen scherpe uurtarieven, zonder kwaliteit uit het oog te verliezen. Dat laatste zie je in de randstad nauwelijks”.

Een goede illustratie van deze andere werkwijze is dat ze bij Brand in kleine teams van 2 creatieven werken. Hier wordt het hele creatieve proces, samen met de klant, van A tot Z doorlopen. Zie het als een klein reclamebureau, in een groot reclamebureau. Strategie, concepting, klantcontact, handling, uitvoering en oplevering gebeurt allemaal in hetzelfde kleine team. Op die manier kunnen ze snel handelen en lage tarieven bieden en ben je als klant gegarandeerd van beschikbaarheid. “En is de klant toe aan een nieuwe invalshoek? Dan worden de teams gewisseld. Op die manier houden we invloed op alles wat we doen”. Aldus Bus.

De afgelopen tien jaar heeft Brand Creatives zich ontpopt van ‘New Kid on the Block’ naar een gevestigde naam in de bureauwereld met grote merken door heel Nederland. Maar die gevestigde naam zorgt er niet voor dat nieuw creatief talent makkelijk aan te trekken is. Er zijn regelmatig vacatures, maar die worden zelden snel ingevuld. Bus: “we hopen dat creatief talent uit Groningen niet wegtrekt naar de Randstad maar eerst eens het creatieve landschap hier om de hoek bekijkt. Het kan best eenzaam en lastig zijn een start van een nieuwe creatieve carrière. Wij als reclamebureau weten als geen ander hoe belangrijk het is dat creatief talent de ruimte krijgt om zich te laten zien. Bij Brand krijg je als jong talent meteen veel verantwoordelijkheid en ruimte te ontwikkelen in de snelle wereld van de reclame. Dat vergt in het begin misschien veel, maar stoomt je wel klaar voor het echte werk. Daarnaast bouw je mee aan een langdurige klantrelatie, waarbij het merk ook echt vooruitgang boekt, in plaats van een keer kort te knallen. We werken voor de meeste klanten al zo’n 5 tot 6 jaar. We nodigen nieuw creatief talent dan ook van harte uit eens bij ons langs te komen.”

Brand Creatives was al eens genomineerd voor SAN Accent New Kid on the Block en dingt dit voorjaar mee in de Best Social Media Awards in de categorie beste aanhaker.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht