Industry Wire

Honderdste sprint binnen de hypotheekketen van ABN AMRO is bewijs voor succesvolle implementatie Software Factory van Everest

’s-Hertogenbosch, 3 juli 2014 – Bij ABN AMRO Hypotheken, de hypotheekketen van ABN AMRO, is de mijlpaal van honderd sprints softwareontwikkeling gevierd. Deze mijlpaal staat symbool voor het succes van de Software Factory, een methode van Everest, de business engineering company voor financiële dienstverleners en de overheid, gebaseerd op Scrum. Deze methode heeft de basis gelegd voor de kwaliteit, stabiliteit en flexibiliteit van de softwareproductontwikkeling binnen ABN AMRO Hypotheken en is ruim zes jaar geleden geïmplementeerd door Everest. Mede dankzij Software Factory heeft ABN AMRO Hypotheken een korte time to market van nieuwe producten en loopt de organisatie voorop in de hypothekenmarkt.

Software Factory
Software Factory is kort gezegd een methode die gebaseerd is op Scrum. De methode ontstijgt Scrum echter op een aantal zaken. Software Factory is bijvoorbeeld in tegenstelling tot de klassieke Scrummethode een projectaanpak (vs. teamaanpak) en werkt vanuit een langetermijnvisie. Een ander kenmerk is dat teams niet constant zijn. Hierdoor wordt kennisborging verzekerd. Daarnaast is er een vergaande integratie tussen business en development. Het resultaat: nieuwe producten kunnen sneller en efficiënter naar de markt worden gebracht en beheerd. Een must in de huidige competitieve hypothekenmarkt.

Het succes van Software Factory bij ABN AMRO Hypotheken is niet alleen te danken aan het toepassen van de methode. Goed opdrachtgeverschap van en de juiste cultuur bij ABN AMRO maken dat de methode optimaal tot zijn recht komt. Deze twee zaken zijn heilige huisjes binnen de softwareontwikkelingsmethode.

Karst Ziel, Manager ICT bij ABN AMRO Hypotheken: “Na zes jaar werken volgens de wijze van Software Factory zijn alle kinderziektes eruit en kunnen we stellen dat dit onze natuurlijke manier van werken is geworden. Het zou mooi zijn als we Software Factory integraal kunnen doorvoeren. Dus niet alleen binnen ICT en e-Channels, maar ook bij andere afdelingen. Het succes van Software Factory bij de bank heeft de kwaliteiten van de methode én onze samenwerking bewezen. Om maar een voorbeeld te noemen: meer dan 95 procent van alle oplossingen wordt daadwerkelijk intensief gebruikt. Dit komt doordat we steeds gefocust zijn op datgene wat ook de hoogste business waarde oplevert en doordat continu voortschrijdend inzicht optimaal verwerkt wordt. Zo hebben we altijd oplossingen die de klant omarmt.”

Kees Buisman, algemeen directeur van Everest: “We zijn erg trots op het feit dat Software Factory bij ABN AMRO Hypotheken zo’n succesverhaal is geworden. Dat was zonder het goede opdrachtgeverschap van de bank niet mogelijk geweest. Onze samenwerking gaat veel verder dan een partnership. Het gaat hier echt om onbegrensd vertrouwen. Dat is direct terug te zien in de resultaten.”

Het succesverhaal van Everest en ABN AMRO Hypotheken is vastgelegd in een case study. Deze is gratis te downloaden via de volgende link: http://www.everest.nl/case_study_software_factory_ABN_AMRO_Hypotheken

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht