Geplaatst door IFS

IFS overtreft de markt in 2019 met 32 procent groei in licenties en EBITDA

Eindhoven, 28 januari 2020 – IFS maakt de financiële resultaten over het boekjaar 2019 bekend, dat eindigde op 31 december 2019.

In een jaar waarin bedrijven als Oracle, SAP en Infor wijzigingen aanbrachten in hun managementteams en een bescheiden groei realiseerden in vergelijkbare sectoren, leidde de klantfocus van IFS tot zeven achtereenvolgende kwartalen waarin het bedrijf drie keer meer groei rapporteerde dan het marktgemiddelde.

In 2019 was er in elk kwartaal, in elke regio en in elke sector sprake van dubbele groeicijfers. De activiteiten van IFS op het gebied van field service management stegen met 51 procent. De luchtvaart- en defensieactiviteiten groeiden jaar-op-jaar met 38 procent.

De belangstelling voor het cloud-aanbod van IFS bleef toenemen. De omzet in cloud en SaaS steeg met 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat was exclusief Astea en WorkWave.

“Ik ben enorm trots leiding te geven aan het team dat deze uitzonderlijke prestatie heeft geleverd. Onze medewerkers hebben onze focus duidelijk voor ogen, voelen zich eigenaar van onze voortgang en delen onze passie voor onze klanten. Wij onderscheiden ons doordat we niet alleen práten over klantfocus, maar ons echt committeren aan het bieden van klantwaarde”, zegt Darren Roos, Chief Executive Officer van IFS. “De investeringen die we vorig jaar hebben gedaan in onze producten en partners zullen het bedrijf op de lange termijn voordeel opleveren en hebben een positieve impact op klanten en onze activiteiten in 2020 en daarna.”

Constance Minc, Chief Financial Officer van IFS, voegt daaraan toe: “Deze cijfers over 2019 tonen een bedrijf dat op alle fronten winstgevende groei laat zien. We versterkten in 2019 al onze functies dankzij strategische en transformatie-initiatieven met als doel een betere positionering om klanten effectiever te bedienen. We zetten deze investeringscyclus voort in 2020.”

Financiële en operationele hoogtepunten in het boekjaar 2019*, groei jaar-op-jaar:

• De licentieomzet in 2019 kwam uit op 1.518 miljoen Zweedse kronen (161 miljoen dollar), een stijging van 32 procent ten opzichte van 2018.
  • De omzet in onderhoud kwam uit op 1.911 miljoen Zweedse kronen (202 miljoen dollar), een stijging van 16 procent.
  • De omzet in consulting bedroeg 2.174 miljoen Zweedse kronen (230 miljoen dollar), een toename van 14 procent.
  • De aangepaste EBITDA bedroeg 1.454 miljoen Zweedse kronen (154 miljoen dollar), een toename van 32 procent.
  • De netto-omzet bedroeg 6.317 miljoen Zweedse kronen (668 miljoen dollar), een stijging van 20 procent.
  • In de strategische groeimarkten van IFS was er sprake van dubbele groeicijfers voor wat betreft de licentieomzet: Aerospace & Defense groeide met 38 procent en Field Service Management met 51 procent ten opzichte van 2018.
  • De omzet op het gebied van cloud en SaaS steeg in het boekjaar met 56 procent in vergelijking met 2018 (exclusief Astea en WorkWave).

In 2019 voegde IFS verschillende bekende wereldwijde merken uit de vijf focussectoren toe aan het klantportfolio, waaronder SPIERolls-RoyceTietexRevimaResolute MiningPrimo en Cryostar.

Met het oog op het werken aan een krachtig ecosysteem startte IFS samenwerkingen met PTC voor productinnovatie en Acumatica voor channel-innovatie. In december werd de overname van Astea International afgerond, waarmee IFS de ambities inloste op het gebied van leiderschap in field service management.

De wereldwijde community van analisten herkende ook het momentum en plaatste IFS als leider in het 2019 Gartner Magic Quadrant for Field Service Management Software, leider in het 2019 IDC MarketScape for Worldwide Manufacturing Field Service Applications, en leider in het 2019 IDC MarketScape for Asset-Intensive EAM Applications.

Vooruitkijkend naar 2020 en verder is IFS ervan overtuigd dat het zijn doelen zal behalen, waaronder verdere groei in zijn markten en voortgaande investeringen in research en development.

*NB De omzetgroei is gebaseerd op Zweedse kronen en is gerapporteerd in de actuele valuta.

Meer informatie is beschikbaar op www.ifs.com/corp/company/financial-results/.

##

Over IFS

IFS™ ontwikkelt en levert wereldwijd enterprise-software voor klanten die goederen produceren en distribueren, assets onderhouden en servicegerichte activiteiten beheren. De branche-expertise van onze mensen en oplossingen in combinatie met de inzet voor onze klanten, maken IFS een erkend leider en de meest aanbevolen leverancier in onze sector. IFS heeft 3.700 medewerkers en ondersteunt meer dan tienduizend gebruikers wereldwijd vanuit een netwerk dat bestaat uit lokale vestigingen en een groeiend ecosysteem met partners. Kijk voor meer informatie op IFS.com/nl, volg ons op Twitter: @ifs en lees meer in onze IFS Blogs over technologie, innovatie en creativiteit.