Geplaatst door The Communication Force

IGEL Café Wireless: draadloze vrijheid voor mobiele thin clients

Utrecht, 11 juni 2014 – IGEL Technology introduceert IGEL Café Wireless, een oplossing die gebruikers van thin clients dezelfde flexibiliteit en mobiliteit biedt als pc-gebruikers bij het maken van verbindingen met draadloze netwerken. De populaire oplossing Universal Desktop Converter 2 (UDC2) van IGEL vormt pc’s en op x86 gebaseerde laptops in een handomdraai om tot mobiele thin clients met dezelfde indrukwekkende voordelen op het gebied van beveiliging en beheer als alle andere producten van IGEL. Met IGEL Café Wireless kunnen mobiele werknemers nu ook met hun tot mobiele client getransformeerde systeem een verbinding maken met WLAN-netwerken in hotelkamers, cafés en kantoren, net als met een reguliere laptop.

De ingebouwde roaming-functie zorgt voor extra gebruiksgemak door automatisch een verbinding te maken met vooraf gedefinieerde draadloze netwerken. Net als bij de thin clients van IGEL kunnen de diverse configuratieopties met behulp van de beheertool UMS vanaf een centrale locatie worden bewaakt en tussen apparaten gedistribueerd. Alle draadloze netwerken die gebruikers aan de lijst toevoegen, kunnen eveneens centraal worden beheerd. IGEL Café Wireless is inbegrepen in de laatste firmware-update voor IGEL Linux (5.03.100), die per direct beschikbaar is als gratis download.

De nieuwe WLAN-functie biedt ondersteuning voor diverse toepassingsscenario’s. Thuiswerkers kunnen de internetverbinding vooraf instellen via de router bij hen thuis. Vervolgens kunnen zij een verbinding maken met de ICT-systemen van hun werkgever via een vooraf gedefinieerd VPN-netwerk. In dergelijke scenario’s kan de mobiele thin client niet alleen naadloos in de workflow geïntegreerd, maar ook worden gebruikt voor de implementatie van een veilige en kostenefficiënte BYOD-strategie.

Apparaten die door medewerkers van de buitendienst worden gebruikt, kunnen door de beheerder worden ingesteld om een vrije configuratie van de beschikbare netwerken mogelijk te maken. Als de gebruiker onderweg is, selecteert de geïntegreerde WLAN Manager op handige wijze de beschikbare netwerken om daar een verbinding mee te maken. In het geval van een versleuteld netwerk worden de wachtwoordgegevens automatisch opgevraagd en opgeslagen. Alle WLAN’s die op het apparaat zijn geregistreerd kunnen op basis van dit zelfserviceproces worden beheerd met de vertrouwde IGEL Universal Management Suite (UMS).

Alle configuratieopties voor IGEL Café Wireless kunnen op de gebruikelijke manier door de beheerder worden ingesteld in de UMS. Naast de standaardopties voor de netwerkinstellingen is het mogelijk om contextspecifieke WLAN-instellingen te configureren en beheren. Deze instellingen variëren van de encryptiemethode voor het WLAN tot de integratie van aanvullende draadloze netwerken. Om overeenstemming met de interne ICT-richtlijnen te waarborgen kunnen de draadloze netwerken die door de beheerder in de UMS zijn gedefinieerd niet door lokale gebruikers worden gewijzigd. Het brede scala aan functies en de diverse configuratieparameters maken IGEL Café Wireless tot een waardevolle oplossing die de veelzijdigheid van mobiele thin clients verder vergroot.

De ingebouwde roaming-functie biedt tal van voordelen, zelfs voor speciale toepassingsgebieden. Zo kunnen logistieke bedrijven die thin clients op vorkheftrucks installeren een naadloze verbinding maken met het eerste beschikbare draadloze accesspoint van het netwerk (SSID) dat vooraf is gedefinieerd in de UMS terwijl ze zich tussen verschillende zones van grote magazijnen verplaatsen.

Prijzen en beschikbaarheid
IGEL Café Wireless maakt deel uit van de nieuwe firmware voor IGEL Linux (versie 5.3.100), die per direct gratis kan worden gedownload via www.myigel.biz. IGEL Café Wireless is verkrijgbaar voor alle op x86-gebaseerde IGEL zero clients (IZ2/IZ3), alle multi-protocol thin clients uit de IGEL Linux Universal Desktop-reeks en alle softwarematige thin clients die met behulp van de IGEL Universal Desktop Converter 2 (UDC2) zijn gecreëerd.