Industry Wire

Geplaatst door BVA

Inschrijvingen YouTube Works Awards open voor beste campagnes

Amsterdam, 20 februari 2025 – Het is de 5e editie van de awardshow namens YouTube waarbij gestemd wordt op de beste videocampagnes. Ook dit jaar zijn er 4 categorieën, Creative Excellence, Masterful Media Planning, Underdog en Changemakers. Inzendingen kunnen tot en met 14 maart worden ge-upload. Op 28 april worden de genomineerden bekend gemaakt. Ook neemt Henriëtte van Swinderen (Bond van Adverteerders) weer haal rol in als juryvoorzitter. Een opvallende innovatie dit jaar is de inzet van Google’s AI-tool NotebookLM. Tijdens de jurydag ondersteunt deze slimme assistent de juryleden door eerder gegeven jurycommentaren en inzendingen overzichtelijk en snel toegankelijk te maken. De awardshow vindt plaats op 12 juni in Amsterdam.
De YouTube Works Awards eren en zetten de meest creatieve en effectieve campagnes op YouTube – en de briljante geesten erachter – in de schijnwerpers. De eerste namen van de jury zijn: Denise Kenter, Brand Marketeer – Randstad Groep Nederland, Daniel Franco, Head of Retail Media & Advertising – HEMA, Paul van Kuilenburg, Strategy Director – Alfred, Sebastiaan Spinhoven, Creative Content Director – StudioM, Appie Ayoubi, Talentmanager & Creative Director – Ayo Agency en Senna Kost, Co-Founder and Head of creative – aidem agency. De vier categorieën belonen verschillende aspecten van videomarketing: van creativiteit (Creative Excellence) en slimme media-inzet (Masterful Media Planning) tot impactvolle campagnes van kleine merken (Underdog) en purpose-driven marketing (Changemakers).

Juryvoorzitter Henriette van Swinderen benadrukt hoe belangrijk het is voor adverteerders om aan te tonen dat campagnes effectief zijn voor hun merken. “De inzet van online video is aanzienlijk toegenomen de afgelopen jaren, en ik kijk uit naar de cases van dit jaar die laten zien hoe dit kanaal daadwerkelijk heeft bijgedragen aan merk- en andere businessresultaten. Wat werkt en wat niet, biedt waardevolle inzichten die wij weer kunnen delen met onze achterban, de leden van bvA. Hierdoor groeit de kennis van de branche over online video als effectief instrument, waar wij als partner van YouTube Works Awards graag aan bijdragen.”, aldus van Swinderen.

AI-tool als slimme assistent
Dit jaar introduceert de YouTube Works Awards een innovatieve toevoeging aan het juryproces: AI-ondersteuning als slimme assistent tijdens de jurydag. Google’s AI-tool NotebookLM helpt juryleden sneller en efficiënter toegang te krijgen tot alle ingezonden cases, eerdere beoordelingen en jurycommentaren, waardoor diepgaandere en beter onderbouwde discussies ontstaan. De jury beoordeelt alle inzendingen handmatig en geeft hun eerste scores zonder tussenkomst van AI. Tijdens de jurydag wordt NotebookLM ingezet om juryleden in real-time te helpen verbanden te leggen, patronen te ontdekken en belangrijke details uit eerdere beoordelingen direct beschikbaar te maken. Dit betekent dat juryleden niet langer handmatig door vele documenten hoeven te bladeren, maar direct inzicht krijgen in relevante informatie. Hierdoor kunnen cases scherper met elkaar worden vergeleken en wordt het juryproces nog transparanter en effectiever. De combinatie van menselijke expertise en technologische innovatie zorgt ervoor dat de beste videocampagnes de erkenning krijgen die ze verdienen.
Nieuwe standaard advertisment
De nog relatief jonge awardshow is volgens Rutger Tuit (YouTube) a one of a kind als nieuwe standaard op het vlak van video-advertisement.: “In een wereld vol eindeloze keuzes is YouTube het enige platform dat het bereik van tv, de betrokkenheid van sociale media en de grenzeloze creativiteit van digitale media biedt – allemaal op één plek. Als je in 2025 voorop wilt lopen, begint dat bij YouTube. Nu de concurrentie toeneemt, is de vraag niet waarom je op YouTube zou adverteren, maar hoe je het maximale eruit kunt halen. En die shift is ook duidelijk zichtbaar in de cases die zich meten als creatief en effectief in het contact maken met bepaalde communities en ook echt inspireren. Ik kijk enorm uit naar deze editie en verwelkom onze nieuwe juryleden met veel enthousiasme. Hun expertise zal helpen de meest creatieve en effectieve videocampagnes van het jaar te belonen.”
Vorig jaar vielen de adverteerders Tempo-Team, Netflix, Swapfiets en Ben &Jerry’s in de prijzen.
 Ga voor meer informatie en het inzenden van een case naar YouTube_Works_Awards
Einde bericht
Over YouTube
Gelanceerd in april 2005, stelt YouTube miljarden mensen in staat om originele video’s te ontdekken, bekijken en delen. YouTube biedt een platform waar mensen wereldwijd met elkaar in contact kunnen komen, elkaar kunnen informeren en inspireren. Daarnaast fungeert het als distributiekanaal voor zowel onafhankelijke contentmakers als adverteerders, groot en klein. YouTube is een Google-bedrijf.
Over BVA
BvA, de Bond van Adverteerders, is de Nederlandse vereniging voor adverteerders. De organisatie zet zich in voor de vrijheid van marketing en communicatie binnen een transparant en innovatief ecosysteem. BvA behartigt de belangen van merken bij mediapartijen, brancheorganisaties en de overheid en biedt leden kennis, netwerk en praktische tools om effectiever te opereren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht