Geplaatst door Zebra Technologies

Inspectie bevroren vis vrijwel 100% nauwkeurig met 3D-sensoren van Zebra Technologies

Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), een toonaangevende aanbieder van digitale oplossingen die bedrijven in staat stelt om intelligent data, apparaten en mensen met elkaar te verbinden, heeft vandaag aangekondigd dat fabrikanten van zeevoedsel visuele inspecties uitvoeren die nauwkeurigheidspercentages van bijna 100% benaderen dankzij de AltiZ high-fidelity 3D-profielsensortechnologie van Zebra.
Grupo Alava, een geregistreerde Zebra-reseller en distributeur van industriële automatisering, heeft samengewerkt met Marexi, een leverancier van machine vision-inspectieoplossingen voor de visserij- en conservenindustrie, om TUNASCAN® te upgraden. TUNASCAN is Marexi’s gepatenteerde machine vision classificatie- en sorteersysteem dat werkt op een hoge snelheid en verwerkingscapaciteit.
Met behulp van Zebra’s 3D-profielsensoren, waarbij algoritmen binnen de sensor gecorrigeerde 3D-data verzamelen en versturen, kan TUNASCAN tonijn classificeren en sorteren met een bijna perfecte nauwkeurigheid. Het systeem kan nu tot 20 ton bevroren tonijn per uur verwerken voor klanten op basis van soort, grootte en kwaliteit.
“Een van onze TUNASCAN-installaties werkt tot wel 20 uur per dag, zes dagen per week en vereist nauwelijks onderhoud,” aldus Pau Sánchez Carratalá, Vision and Robotics Engineer bij Marexi. “Met nauwkeurigheidspercentages die bijna 100% benaderen, zijn onze klanten meer dan tevreden over het geüpgradede systeem dat Zebra’s 3D-sensoren gebruikt.”
Het correct visueel classificeren van vis kan uitdagend zijn, vooral bij bevroren vis. Dit bracht het Marexi-team ertoe om het systeem te upgraden in samenwerking met Grupo Alava, om leemtes te elimineren, het systeem robuuster te maken en gemakkelijker te kalibreren. In het verleden gebruikte Marexi afzonderlijke camera’s en lasers om 3D-data te verkrijgen, maar deze zijn nu geïntegreerd in één enkele Zebra 3D-sensor.
“We hebben voor Zebra’s 3D-sensoren gekozen omdat onze toepassing een sterke, betrouwbare manier vereiste om 3D-puntenwolken te verkrijgen van objecten die zich met een vrij hoge snelheid verplaatsen,” aldus Sánchez Carratalá. “De toepassing moest ook kunnen omgaan met veel puntenwolk-ruis en vuil. Het ontwerp van de Zebra 3D-sensor met dubbele camera en enkele laser bereikt wat niet mogelijk was met een gewone 3D-profielsensor, waardoor we een hoge weergavegetrouwheid kunnen bereiken die we zochten voor het systeem en onze klanten.”
Bevroren tonijn gaat door de TUNASCAN-scansectie heen, waar twee Zebra 3D-sensoren een 3D-scan uitvoeren. De laserlijnen volgen de contouren van de tonijn. De algoritmen in de 3D-sensoren creëren een puntenwolk die wordt samengevoegd tot een volledige 3D-weergave van de tonijn. Deze algoritmen zorgen voor een betere controle over ongeldige data, wat resulteert in robuustere 3D-reproducties. Machinelearning-algoritmen classificeren elke tonijn individueel op basis van puntenwolkdata en gewicht, en sturen de data vervolgens naar een sorteersysteem zodat elke tonijn op de juiste plek terechtkomt.
“Krachtige, moderne oplossingen voor visuele inspectie die gebruikmaken van machine vision en 3D-sensortechnologie, helpen fabrikanten die streven naar een hoger niveau van nauwkeurigheid bij de complexe inspectie en classificatie van vers en bevroren voedsel,” aldus Luca Gallo, Machine Vision Manager EMEA bij Zebra Technologies. “Samenwerken met een vertrouwde oplossingenpartner met de juiste hardware en software, maakt dit doel werkelijkheid.”
Marexi heeft ook gewerkt aan een aantal extra projecten met gebruik van Zebra’s 3D-sensortechnologie en de Aurora Imaging Library deeplearning-mogelijkheden om infecties in vismonsters op de juiste manier te identificeren, tellen en evalueren.
Belangrijkste punten:
  • Marexi moest hun gepatenteerde TUNASCAN-machine vision-systeem optimaliseren om hogere nauwkeurigheid te bereiken voor klanten in de mariene voedselindustrie.
  • In samenwerking met Grupo Alava heeft Marexi zijn TUNASCAN-vision systeem geüpgraded met Zebra AltiZ high-fidelity 3D-profielsensoren waardoor nauwkeurigheidsniveaus van bijna 100% zijn behaald.
  • Zebra’s machine vision-portfolio is ontworpen voor de meest uitdagende behoeften op het gebied van inspectie- en classificatie van productiesectoren, waaronder voedings-, verpakkings- en auto-industrie. Lees de volledige casestudy hier
Over Zebra Technologies
Zebra (NASDAQ: ZBRA) helpt organisaties bij het bewaken, anticiperen en versnellen van workflows door hun front-line te versterken en ervoor te zorgen dat alles en iedereen zichtbaar, verbonden en volledig geoptimaliseerd is. Ons bekroonde portfolio reikt van software tot innovaties in robotica, machine vision, automatisering en digitale besluitvorming, allemaal ondersteund door meer dan 50 jaar ervaring in scanning, track-and-trace en mobiele computingoplossingen. Met een ecosysteem van meer dan 10.000 partners in meer dan 100 landen, bestaat Zebra’s klantportfolio uit meer dan 80% van de Fortune 500. Newsweek onderscheidde Zebra onlangs met een van America’s Most Loved Workplaces en Greatest Workplaces for Diversity, en we staan op Fast Company’s lijst van de Best Workplaces for Innovators. Meer informatie op www.zebra.com of meld je aan voor nieuws alerts. Volg Zebra’s Your Edge blog, LinkedInTwitter en Facebook, en bekijk onze Story Hub: Zebra Perspectives.