Geplaatst door Ball Group

Internationaal modebedrijf vervangt inkopers door online platform

Deense Kledingfabrikant Ball Group start verkoop aan winkels via online platform

Het is traditie in de mode-industrie: inkopers die ieder half jaar kledingshows bezoeken om de collecties van het volgende seizoen te bekijken. Hier komt nu verandering in: het internationale modebedrijf Ball Group start als eerste in de branche met directe online verkoop aan winkels via een b2b-platform. De trend komt overwaaien uit Scandinavië en met name Denemarken, waar Ball Group en het plussize-merk Zizzi vandaan komen.

Kuno Kildentoft Mehlsen, CEO van Ball Group: “De toekomst van de branche is digitaal. Iedereen heeft het erover, maar er zijn er niet veel die net als wij de organisatie hebben om helemaal deze stap te zetten. Liever maken we nu als eerste de juiste keuze, in plaats van over vijf jaar de concurrenten te moeten volgen. Daarom upgraden we het contact met professionele klanten, dat vanaf nu exclusief loopt via ons speciaal ontwikkelde online platform.”

Tijdens een ingrijpende transformatie in 2016 verkocht Ball Group de helft van het bedrijf en richtte zich vanaf dat moment voor 100 procent op plussize-kleding en het merk Zizzi. Er werd een compleet nieuwe structuur, management en strategie geïntroduceerd.

Bestel items vanaf de bank
Dankzij de nieuwe strategie is het bedrijf een van de eerste in de Nederlandse kledingretail die volledig op de digitale trein springt. Hoewel de digitalisering betekent dat huidige verkopers overbodig worden, gelooft het bedrijf dat de ontwikkeling ten goede zal komen aan veel winkeleigenaars.

Rasmus Borges Olsen, verkoopmanager: ”Winkels moeten het stellen zonder bezoek van onze doorverkopers, maar krijgen in plaats daarvan betere omstandigheden, snellere responstijd en de mogelijkheid om items ’s avonds vanaf de bank te bestellen, wanneer ze er rustig de tijd voor kunnen nemen. Vanuit een centraal punt maken we verzamelpakketten die klanten kunnen aanpassen of zelfs meteen kunnen kiezen.”

Zet de stap helemaal
Het management van Ball Group is zich ervan bewust dat afscheid wordt genomen van een gevestigde en bewezen structuur. Echter is men ervan overtuigd dat alle partijen met deze keuze meer winnen dan verliezen.

“Ik wil benadrukken dat het geen besparingsoperatie is. De taken van de huidige verkopers worden overgedragen aan een centraal team, dat door de digitale oplossingen nog betere service kan bieden. Tegelijkertijd zullen we ook op andere manieren een community creëren, onder andere door het organiseren van tweejaarlijkse modeshows voor alle professionele klanten in Nederland,” zegt Kuno Kildentoft Mehlsen.