Geplaatst door ICS

Niet internationale, maar Nederlandse retailers profiteren van populariteit Black Friday

Diemen, 28 november 2019 – Nederlandse creditcardhouders kopen meer op Black Friday dan op iedere andere dag in de maand november. In de laatste 3 jaar zijn de online uitgaven met een creditcard tijdens Black Friday met gemiddeld 51 procent toegenomen. Met name Nederlandse retailers profiteren van het Amerikaanse fenomeen. In 2017 resulteerden de creditcardtransacties rond Black Friday in een omzet van ruim 15 miljoen euro. Vorig jaar nam het aantal online transacties nog eens met 23 procent toe en was het totaal van de aankopen bij Nederlandse retailers ruim 20 miljoen euro. Dit blijkt uit de cijfers van betaaldienstverlener ICS.

Black Friday wint jaarlijks aan populariteit; in 2018 stegen de online uitgaven rondom de feestdag met 5 miljoen euro ten opzichte van het voorgaande jaar. Gemiddeld geven klanten op Black Friday 51% meer uit dan op andere vrijdagen in maand november (gemeten over 3 jaar). Bij retailers buiten Nederland steeg het aantal online uitgaven op Black Friday met 15%, maar dat is niets vergeleken met het aantal online bestellingen in Nederland.

Jeroen Bakker, data-expert bij ICS: ‘Black Friday is een Amerikaans fenomeen. Wij hadden daarom verwacht dat een flink percentage van de online uitgaven in de VS zou plaatsvinden, maar het tegendeel is waar. In Nederland geven we drie keer zoveel uit dan buiten de EU. Het lijkt er dus op dat vooral Nederlandse retailers profiteren van de toenemende populariteit van Black Friday.’

Cadeau niet geleverd, geld terug
Door de piek in de bestellingen zal het de week na Black Friday logistiek een hele kluif zijn om de bestellingen goed en op tijd te leveren. Bakker: ‘Juist daarom is het verstandig met een creditcard te betalen. Door de standaard aflevergarantie kunnen kaarthouders via ICS hun geld terugvragen als een bestelling niet of verkeerd wordt geleverd en de winkelier geen oplossing biedt.’

Sinterklaasaankopen op Black Friday?
Opvallend is dat er de laatste jaren een piek te zien is in de uitgaven op de vrijdag zelf. ‘Voorheen zagen wij op de eerste zaterdag na de intocht van Sinterklaas een  lichte piek in het aantal uitgaven. Dit lijkt verschoven naar Black Friday.’

Over ICS
ICS staat voor veilig betalen. De betaalorganisatie verzorgt al meer dan dertig jaar de uitgifte van Mastercard en Visa creditcards in Nederland. Met zo’n 3 miljoen uitgegeven creditcards is ICS marktleider in Nederland. ICS bedient zowel consumenten als klanten op de zakelijke markt. Naast creditcards biedt ICS ook vormen van krediet aan.

ICS is sinds 2010 een 100% dochter van ABN AMRO Bank N.V. en heeft vestigingen in Nederland en Duitsland. De betaalorganisatie geeft eigen creditcards uit en creditcards in samenwerking met partners zoals retailers, banken en belangenorganisaties. Zo geeft ICS onder andere de ABN AMRO Creditcard, de ANWB Creditcard en de Bijenkorf Card uit.