Introductie Monny: app brengt einde aan geldstress met inzet AI Monny haalt €450.000 op om financiële weerbaarheid van Nederlanders te vergroten
Amsterdam, 23 juni 2025 – De Amsterdamse startup Monny lanceert vandaag officieel haar app. Met gebruik van AI helpt de app gebruikers veerkrachtig en zelfverzekerd om te gaan met hun financiële keuzes. Op die manier versterkt Monny het financieel welzijn in Nederland door mensen op een laagdrempelige en positieve wijze grip te geven op hun geldgedrag.
De startup heeft recent €450.000 opgehaald in een pre-seed financieringsronde om de financiële weerbaarheid van Nederlanders te versterken. De ronde werd geleid door Shaping Impact Group, met deelname van onder andere Kalo Bagijn (oprichter BinckBank en Brand New Day), Peter Kaas (Ommm Ventures) en Arnold Kamminga (Navara).
Jamy Goewie, partner bij Shaping Impact Group: “Monny raakt een urgent maatschappelijk probleem en doet dat met een slimme, mensgerichte aanpak. We zien veel potentie in hun AI-technologie om financiële stress structureel te verminderen – niet alleen bij individuen, maar ook binnen organisaties. Daarom ondersteunen we deze missie graag.”
Financiële zorgen zijn een groot maatschappelijk probleem
Dat financiële zorgen een groot maatschappelijk probleem zijn, blijkt veelvuldig uit data. Zo werd Geldfit.nl ruim 3,5 miljoen keer bezocht in 2023. Daarvan kregen slechts een kleine 50 duizend mensen persoonlijk advies. Dat is maar 1,4%. En volgens PwC 2023 geeft 64% van werknemers aan dat financiële stress hun leven negatief beïnvloed. Met stijgende lasten voor met name de middenklasse, is dit goed te verklaren. De geldproblematiek speelt niet alleen in Nederland. Kijken we op Europese schaal, dan zegt 59% dat geld de grootste stressfactor is in hun leven.
“Financiële stress is een sluipend probleem dat pas zichtbaar wordt als het te laat is,” zegt oprichter Olivier van Dijk. “Wij bouwen aan een toekomst waarin mensen weerbaar zijn, niet pas geholpen worden bij problemen, maar juist leren ze te voorkomen. Met Monny kan je praten met je geld – en bouw je aan gezonde financiële gewoonten op een toegankelijke manier.”
De app integreert met bankrekeningen, automatiseert dagelijks geldbeheer en biedt gebruikers op maat gemaakte ondersteuning. De recente investering stelt Monny in staat om het product verder te ontwikkelen, het team uit te breiden en samenwerkingen met werkgevers op te zetten .
—-
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.