Industry Wire

Geplaatst door Johma

Johma onthult ware verhaal achter oorsprong in nieuwe commercial

Losser, 2 september 2024 – Het is een vraag in het spel Triviant: Waar komt de naam Johma vandaan? Maar het antwoord op de achterkant van het spelkaartje is (deels) onjuist. Hoe het wel zit? Dat is te zien in de nieuwste commercial van het geliefde salademerk ‘oet Twente’, die vanaf maandag 2 september wordt uitgezonden. De commercial laat zien hoe het bedrijf ooit ontstond, gebaseerd op het verhaal verteld door de kinderen van de oorspronkelijke oprichters, Johan en Gerrie Schreur. Ook wordt duidelijk waarom de Twentse roots en cultuur nog steeds belangrijk zijn voor het bedrijf.
Frank en Marian Schreur (midden), de kinderen van oprichters Johan en Gerrie Schreur, samen met de acteurs (links en rechts) die hun ouders vertolken in de commercial.
Frank en Marian Schreur (midden), de kinderen van oprichters Johan en Gerrie Schreur, samen met de acteurs (links en rechts) die hun ouders vertolken in de commercial.
Het ontstaan van Johma
In de commercial volgen we het verhaal van Johan en Gerrie, oprichters van Johma in 1968. Het bedrijf dat inmiddels jaarlijks alleen al in Nederland meer dan 55 miljoen bakjes salade verkoopt, startte ooit klein in een schuurtje in Twente. Ze verkochten de salades aan slagers, kleine supermarkten en campings in de buurt en toen de verkoop door het dak van het schuurtje ging, zochten ze een grotere productielocatie. Die vonden ze in Losser. Inmiddels is Johma hier al meer dan 50 jaar gevestigd, waar het bedrijf is uitgegroeid tot een grote speler in de markt.

Kinderen van oprichters Johan en Gerrie, Frank en Marian Schreur, hebben speciaal voor deze commercial het verhaal over het ontstaan van het salademerk verteld. Daar was namelijk lange tijd onduidelijkheid over. Zo staat er zelfs bij de Nederlandse versie van het spel Trivial Pursuit, Triviant, een fout in het antwoord op de vraag ‘Waar komt de naam Johma vandaan?’. Frank Schreur, legt uit hoe het zit. “JOH komt natuurlijk van de naam van mijn vader Johan. MA komt echter niet, zoals in Triviant beweerd wordt, van een oprichter Martin. MA komt van Martinus, een veel voorkomende naam binnen ons gezin, en ook mijn tweede doopnaam. En mijn moeder heet dus ook geen Marie zoals vaak beweerd wordt.”
Noaberschap
In de commercial zien we ook hoe belangrijk ‘noaberschap’ is voor Johma. Al vanaf het ontstaan van Johma is de lokale gemeenschap heel belangrijk. Dat geldt zowel voor de manier waarop alle collega’s onderling voor elkaar ‘zorgen’ als voor de inwoners en bedrijven in Losser. Brandmanager bij Johma, Evelien Siebers, licht toe: “Johma is diepgeworteld in de waarden van de Twentse cultuur en de familiegeschiedenis van onze oprichters. Hard werken, eerlijkheid en gemeenschapszin vormen nog steeds de basis van alles wat Johma doet. Het is bijzonder om nu, zoveel jaren later, dit authentieke verhaal met de rest van Nederland te mogen delen en de trots op onze oorsprong te laten zien.”

De commercial is vanaf vandaag op TV te zien.

Over Johma
Wij zijn Johma: de bekendste en grootste saladebereider van Nederland. Al sinds 1968 komen de lekkerste salades uit onze keuken. Bij het maken van onze salades hebben we maar één doel voor ogen: Johma moet gewoon de allerlekkerste zijn!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht