Geplaatst door Cyberworkplace

Jongeren Techniekcollege en Cyberworkplace bestrijden cybercrime met politie

Op 10 mei start in de Rotterdamse Cyberworkplace het programma ‘CSI-010, een bijzondere cursus voor aankomende digitale rechercheurs. De gratis opleiding, die in samenwerking met Techniekcollege Rotterdam, het Rotterdamse bedrijfsleven én de politie is georganiseerd, helpt jongeren cybercrime op te sporen en te voorkomen. Gesteund door gastdocenten uit het veld verdiepen 20 geselecteerde deelnemers zich wekenlang in de krochten van het internet. Zij leren basisvaardigheden digitaal forensisch onderzoek om online fraude, bedrijfsspionage, phishing of chantage te bestrijden.

Tekort aan digitaal speurtalent
Volgens Steven Djohan, initiatiefnemer van CSI-010, en forensisch expert bij adviesbureau Revnext, is het de hoogste tijd Rotterdam investeert in digitaal forensisch talent. “Al jaren horen we dat cybercrime dramatisch toeneemt. De verwachting is dat over een paar jaar de helft van alle criminaliteit online plaatsvindt. Tegelijkertijd hebben we een groot tekort aan mensen die deze wereld snappen en hier goed onderzoek naar kunnen doen. Voor scholen is het lastig snel op dit soort ontwikkelingen in te springen, vandaar dat we met verschillende bedrijven en de politie een handje meehelpen”.

Wachtlijst
Jongeren van Techniekcollege Rotterdam kunnen in hun vrije ruimte aan de cursus meedoen om zo te bepalen of een carrière in de digitale opsporing iets voor ze is. De school heeft hiermee een primeur, want er bestaan in Nederland nog helemaal geen opleidingen in digitaal forensisch onderzoek op MBO-niveau. Wellicht is hierdoor de animo voor de cursus groter dan verwacht: “We hebben inmiddels meer dan 15 jongeren op een wachtlijst staan” zegt Djohan “ fantastisch dat zoveel jongeren gemotiveerd zijn om in hun eigen tijd bij te leren. Hopelijk kunnen we de cursus in het najaar nog een keer aanbieden zodat iedereen een kans krijgt mee te doen”.

Cybercrimezaken uit de praktijk
Na afloop van de cursus worden de jongeren uitgenodigd door de Zeehavenpolitie in Rotterdam om te laten zien wat ze geleerd hebben. Voorzitter van de non-profit Cyberworkplace Anouk Vos is erg enthousiast: “de jongeren die zich hebben aangemeld geven aan dat ze later graag rechercheur, cyberreservist, of ethisch hacker willen worden. Allemaal beroepen waar de arbeidsmarkt nu al om staat te springen. Geweldig dat dit veelgevraagd talent in Rotterdam wordt opgeleid!”

Cyberworkplace
De Cyberworkplace is een non-profit, collegegeld-vrij initiatief dat het tekort in cybersecurity-expertise op de arbeidsmarkt verkleint door Rotterdamse jongeren 21ste-eeuwse ICT-vaardigheden bij te brengen en relevante werkervaring op te laten doen. Het motto van de Cyberworkplace is: hack je gek en verdien een werkplek.