Kinderen op vakantie gemiddeld 2,5 uur per dag aan scherm gekluisterd

Slechts 22% van de kinderen doet het zonder enige vorm van digitaal vermaak op vakantie.
Uit recent onderzoek van EtopiaBdB gehouden onder 1.819 Nederlanders blijkt dat de vakantie met kinderen nooit meer hetzelfde zal zijn. 78% procent van de kinderen gaat niet op reis zonder digitale vormen van vermaak. De Nintento DS heeft het pingpongen vervangen, de ansichtkaart aan oma is nu een Instagram-foto op Facebook en het nachtelijke vossenspel heeft plaats gemaakt voor online gamen met de achterblijvers in Nederland. Vroeger gingen kinderen huilen als bij aankomst bij de camping het zwembad gesloten bleek, nu slaat de paniek bij kinderen en ouders toe als er geen goed wifi-signaal in de voortent te ontvangen is.
Uit het onderzoek blijkt dat al op 5 jarige leeftijd de meerderheid (52%) van de kinderen digitale middelen tot de beschikking heeft op het vakantieadres. Vanaf 12 jaar is dat percentage opgelopen tot 75%. Bijna dan de helft van de kinderen (48%) heeft meerdere apparaten tot zijn of haar beschikking.
Gemiddeld wordt er 2 uur en 24 minuten per dag gebruik gemaakt van de apparaten. Tieners (3 uur en 20 minuten) meer dan jonge kinderen (1 uur en 44 minuten). Een op de 8 kinderen is meer dan 4 uur per dag in de weer met z’n digitale speelgoed.
Een deel van de ouders, 34%, is hier niet blij mee, maar geeft aan er niets aan te kunnen of willen doen. Er is ook een groep ouders, 29%, die aangeeft dat het eigenlijk wel prettig is zo, de kinderen doen hun eigen ding en ouders kunnen dan rustig een boek lezen of op een andere manier ontspannen. Slechts een kleine groep van ouder, amper 12%, verbiedt het gebruik van alle digitale middelen volledig op de vakantie.
Neemt 1 of meer van uw kinderen op vakantie mee (meerdere antwoorden mogelijk)?
Ipod/mp3 speler 48%
Smartphone 47%
DVD/Media speler 45%
Draagbare spelcomputer 44%
Laptop 23%
iPad 9%
Niets digitaals 22%
Hoeveel uur maakt uw kind gemiddeld gebruik van digitaal entertainment per dag?
Minder 1 uur 38%
Tussen de 1 en 2 uur 32%
Tussen de 2 en 3 uur 17%
Meer dan 4 uur 13%
EtopiaBdB in het kort.
EtopiaBdB is een fullservice Haarlems Cross Media bedrijf. EtopiaBdB brengt on- en offline concept, design en techniek samen in de specialisaties e-business, online marketing, film, animaties, commercials, acties en print uitingen. Het startpunt is vaak een resultaatgericht communicatieconcept dat consumenten raakt en aanzet tot actie. Een contactstrategie beschrijft vervolgens wie (doelgroep), wat (boodschap), waar (kanaal), en wanneer (tijdstip) in contact komt met het communicatieconcept.
EtopiaBdB werkt onder meer voor Pink Ribbon, Ernst & Young, Arrow FM, TNT, Achmea, Golden Tulip, Vodafone, de ministeries van SZW, VWS en I&M, Houthoff Buruma, Greenpeace, Nestlé, TU Delft en Makro, Bagels & Beans, ING, MSI, EDM, De Hooge Waerder en Edilon.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.