Industry Wire

Klantgerichtheid bij innovatie voor MKB het belangrijkst

Nederlandse ondernemers vinden klantgerichtheid (59%), visie (33%) en het tonen van initiatief (30%) de belangrijkste competenties van hun medewerkers om innovatief te zijn en te blijven. Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor van Unique en TNO. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 1.585 MKB’ers (tot 500 medewerkers) ondervraagd over de bedrijfseconomische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van hun bedrijf. Wanneer medewerkers over deze competenties beschikken, zijn ondernemingen beter in staat om te innoveren en daarmee koploper te worden of te blijven in de markt. Medewerkers die klantwensen goed kunnen vertalen naar vernieuwende producten of diensten zijn goud waard.

Verkrijgen van competenties
Natuurlijk zijn de gewenste competenties niet altijd bij alle medewerkers aanwezig. Het MKB investeert daarom het meeste in opleidingen en trainingen om te kunnen blijven innoveren (73%). Ook het inhuren van tijdelijke medewerkers met specifieke kennis en vaardigheden (34%) en het aannemen van nieuwe gespecialiseerde professionals (23%) zijn maatregelen om alsnog de juiste competenties voor innovatie in huis te halen. Aan vrijheid om te innoveren hebben medewerkers volgens de ondernemers geen gebrek. 76 procent van de ondervraagde MKB’ers is het eens met de stelling dat zij medewerkers voldoende ruimte bieden om te innoveren.

“Innoveren draait niet alleen om het aanbieden van nieuwe producten of diensten,” stelt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. Hij vervolgt: “Het kan ook gaan om kleinere procesmatige verbeteringen. Juist op dit vlak kan goed personeel van enorme betekenis zijn. Een klantgerichte medewerker is goud waard, want juist hij of zij weet exact wat de klant wil en hoe het bedrijf daar slim op in kan spelen. Ik zou ondernemers dan ook willen adviseren om het personeel te betrekken bij het innovatieproces: oogst ideeën en beloon ze ook. Hiermee kunnen ondernemers zich niet alleen onderscheiden als een topwerkgever, maar ook als koploper in de markt.”

De MKB Marktmonitor 2014 biedt nog veel meer resultaten en inzichten over de economische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van het MKB. Het rapport is gratis aan te vragen via de volgende link: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over MKB Marktmonitor 2014
Het onderzoek van Unique en TNO richt zich, net als voorgaande jaren, op bedrijven met niet meer dan 500 medewerkers. In deze zesde editie van de MKB Marktmonitor zijn Unique en TNO nagegaan wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn op het gebied van omzet, personeel en innovatie. In februari en maart van 2014 namen medewerkers van Unique persoonlijke of digitale interviews af met 1585 ondernemers. Het rapport is aan te vragen via: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en producten. Unique stelt zich als doel om alle HR vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR‐dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.uniquehroffice.nl

Over TNO
TNO heeft de ambitie het ondernemend Midden en Klein Bedrijf (MKB) in Nederland actief te ondersteunen met innovaties. Speciaal voor het MKB kent TNO een kennisoverdracht programma. Het programma biedt MKB ondernemers toegang tot TNO kennis. Met bedrijfsclusters of via branche verenigingen worden kennisoverdracht projecten gestart. Voor meer informatie zie: www.tno.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht