KnowBe4 publiceert rapport over meest succesvolle phishing e-mails in Q4 2019

Utrecht – KnowBe4, leverancier van ’s werelds grootste platform voor security awareness-trainingen en simulated phishing, presenteert zijn rapport over de phishing-campagnes waarop wereldwijd het meest geklikt is in Q4 2019.
Na het analyseren van gesimuleerde phishing-testen blijkt dat een urgent bericht over het onmiddellijk controleren van een wachtwoord het meest effectief is: 39% van de gebruikers trapte hierin. Social media-berichten zijn een ander punt van zorg als het gaat om phishing. Uit hetzelfde rapport blijkt dat de meest aangeklikte onderwerpen in e-mails die gaan over social media betrekking hebben op LinkedIn-berichten (55%), gevolgd door Facebook (28%).
“Ondanks dat meer en meer eindgebruikers security-minded worden, trapt men nog steeds regelmatig in phishing-trucs met betrekking tot het wijzigen of controleren van wachtwoorden”, zegt Stu Sjouwerman, CEO van KnowBe4. “Ze moeten vooral voorzichtig zijn als een e-mail te mooi lijkt om waar te zijn, zoals bij een weggeefactie. Omdat het steeds lastiger wordt om phishing-e-mails van legitieme e-mails te onderscheiden, is het des te belangrijker dat eindgebruikers de signalen leren herkennen en nadenken voordat ze klikken.”
In het vierde kwartaal van 2019 onderzocht KnowBe4 tienduizenden onderwerpregels van e-mails uit gesimuleerde phishing-campagnes. Het bedrijf beoordeelde ook onderwerpregels van reguliere e-mails die gebruikers hebben ontvangen en aan hun IT-afdelingen hebben gemeld als verdacht. De resultaten staan hieronder.
Top 10 onderwerpregels van succesvolle phishing e-mails:
1. Change of Password Required Immediately – 26%
2. Microsoft/Office 365: De-activation of Email in Process – 14%
3. Password Check Required Immediately – 13%
4. HR: Employees Raises – 8%
5. Dropbox: Document Shared With You – 8%
6. IT: Scheduled Server Maintenance – No Internet Access – 7%
7. Office 365: Change Your Password Immediately – 6%
8. Avertissement des RH au sujet de l’usage des ordinateurs personnels – 6%
9. Airbnb: New device login – 6%
10. Slack: Password Reset for Account – 6%
* Hoofdlettergebruik en spelling zijn zoals ze waren in de onderwerpregel van de phishing-test.
** Onderwerpregels van e-mails zijn een combinatie van zowel gesimuleerde phishing-templates die zijn gemaakt door KnowBe4 voor klanten, als aangepaste testen die zijn ontworpen door KnowBe4-klanten.
Dit waren tijdens het vierde kwartaal van 2019 wereldwijd de meest voorkomende onderwerpregels van echt verzonden phishing-e-mails:
● SharePoint: Approaching SharePoint Site Storage Limit
● Microsoft: Anderson Hauck has shared a Whiteboard with you
● Office 365: Medium-severity alert: Unusual volume of file deletion
● FedEx: Correct address needed for your package delivery on [[current_date_0]]
● USPS: Your digital receipt is ready
● Twitter: Your Twitter account has been locked
● Google: Please Complete the Required Steps
● Cash App: Your Account Has Been Closed
● Coinbase: Important Please Resolve Error Now
● Would you mind taking a look at this invoice?
* Hoofdlettergebruik en spelling zijn zoals ze waren in de onderwerpregel van de phishing-test.
** Onderwerpregels van echt verzonden e-mails die gebruikers hebben ontvangen en aan hun IT-afdelingen hebben gemeld als verdacht. Het zijn geen gesimuleerde phishing-test-e-mails.
Phishing-campagnes voor educatiedoeleinden
De e-mails uit de gesimuleerde phishing-testen zijn ontworpen in, verstuurd, gemonitord en geanalyseerd door de software van KnowBe4. Het bedrijf biedt alle klanten de mogelijkheid personeel te trainen en te testen via het KnowBe4-platform waarop realistische (nep)phishing-campagnes opgezet kunnen worden voor educatiedoeleinden.
**************
Over KnowBe4
KnowBe4, leverancier van ’s werelds grootste platform voor security awareness-trainingen en simulated phishing, wordt wereldwijd door meer dan 30.000 organisaties gebruikt. KnowBe4 is opgericht door IT- en data security-specialist Stu Sjouwerman en helpt organisaties het menselijke element van security aan te pakken. Dit doet het door het bewustzijn over ransomware, CEO-fraude en andere social engineering-tactieken te vergroten door middel van een nieuwe benadering van awarenesstrainingen over security. Kevin Mitnick, een internationaal erkende cybersecurity-specialist en Chief Hacking Officer van KnowBe4, hielp bij het ontwikkelen van de KnowBe4-training op basis van zijn goed gedocumenteerde social engineering-tactieken. Tienduizenden organisaties vertrouwen op KnowBe4 om hun eindgebruikers te mobiliseren als de laatste verdedigingslinie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.