Geplaatst door Hello 247 B.V.

De Lang Leve Thuis Infodagen: Over vergrijzing & zelfstandig wonen, met o.a Hedy d’Ancona

Van 21 t/m 31 oktober vinden de Lang Leve Thuis Infodagen plaats, een online informatief event over de vergrijzing in Nederland en de wensen van ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. Een centrale rol daarin spelen meer dan 2 miljoen 45-plussers die hun ouder(s) hierin zo goed mogelijk willen ondersteunen.

Vergrijzing is een actueel thema, maar de rol van de 45-plussers bij de ondersteuning van thuiswonende ouderen is hierbij onderbelicht. 89% van ouderen woont tegenwoordig zelfstandig, tegenover 37% in de jaren 80; 70% van de thuiszorg wordt gedaan door mantelzorgers en 1 op de 4 werknemers heeft mantelzorgtaken (zie bijgevoegde factsheet voor meer relevante cijfers).

Gasten als Hedy d’Ancona (o.a. ex-minister van WVC, onlangs in het nieuws als schrijver van Vrolijk Verval) , Marjolein Broese (Hoogleraar informele zorg aan de Vrije Universiteit) en Pol Grootswagers (onderzoeker aan de Wageningen Universiteit op het gebied van voeding en veroudering) gaan o.l.v. Hadassah de Boer in gesprek met families die zorgtaken bieden aan hun thuiswonende ouder(s).

Initiator van de Lang Leve Thuis Infodagen is Hello 24/7, een ‘familieplatform’ dat inspeelt op de behoefte van ouderen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Hello 24/7 ondersteunt ouderen en hun omgeving – familie, kennissen, buren – met een breed aanbod van diensten en digitale middelen.

Daarnaast kan men tijdens de infodagen individueel advies krijgen over de eigen persoonlijke situatie, via 1-op-1 gesprekken met medewerkers van Hello 24/7 en informatievoorziening in de winkels van partners Univé en KPN. Vaak begint de zorg voor ouder(s) met het regelen van praktische zaken, zoals gezond eten, hulp in en rondom het huis en (privacy-vriendelijke) personenalarmering. Al deze zaken en meer komen aan bod tijdens de lang Leve Thuis Infodagen.

De Lang Leve Thuis infodagen zijn online bij te wonen via www.hello247.nl/lang-leve-thuis