Industry Wire

Geplaatst door Winkelstraat.nl

Luxe kleding verkoop trekt aan, Nederland zet de toon

Vianen, 20 maart 2018 – De luxe kledingmarkt trekt flink aan. Vooral online wordt veel kleding uit het luxe segment gekocht. Dat blijkt uit onderzoek van fashion platform Winkelstraat.nl, dat data van Financial Times, McKinsey & Company, Euromonitor en haar eigen e-commerce platform analyseerde. Vooral de markt in de Benelux trekt aan. Zo is de totale waarde van de online kledingmarkt sinds 2015 met liefst 38 procent toegenomen tot 2,7 miljard euro. Deze groei ligt ver boven het Europese gemiddelde, dat in 2015 nog op 13% lag.

Prijssegment ‘Affordable luxury’ groeit sneller dan alle andere segmenten

Binnen de kledingindustrie zijn er verschillende segmenten, namelijk ‘luxury’, ‘affordable luxury’, ‘premium’ en ‘mid market’. Opvallend is dat het ‘affordable luxury’ segment de afgelopen jaren het snelst in omvang is gestegen, mede doordat merken zich in dit segment steeds beter weten te onderscheiden. De groei binnen ‘affordable luxury’ is vooral terug te zien in de productcategorieën T-shirts (+25%), donsjassen (+15%), sneakers (+10%), parka’s (+8%) en denim (+6%).

Winkelstraat.nl groeit mee

De positieve cijfers van de ontwikkeling in de luxe fashion markt zijn ook te zien bij het in 2012 opgerichte Nederlandse luxe fashion platform Winkelstraat.nl. In 2017 verwerkte het platform 65% meer bestellingen dan in 2016. Daarnaast steeg de gemiddelde orderwaarde van bestellingen in die periode naar €176, met uitschieters naar €220 in het laatste kwartaal.

De luxe positionering van Winkelstraat.nl heeft een belangrijke rol gespeeld in de snelle groei van het platform. Joost van der Veer, CEO van Winkelstraat.nl: “Voor veel marktplaatsen die actief zijn op de Nederlandse markt is het lastig om premium tot luxe kleding succesvol te verkopen en een hoog gemiddeld bonbedrag te realiseren. Geloofwaardigheid is hier de key driver. Daadwerkelijk onderscheid in service en vooral aanbod is van groot belang.”

Kunstmatige intelligentie voor een slimmere keten

In 2018 investeert Winkelstraat.nl in een verdere professionalisering van het data management systeem en de mogelijkheden om de gehele keten slimmer te maken. “De mogelijkheden die de techniek achter kunstmatige intelligentie vandaag brengt, maken het voor ons mogelijk om van groeiende toegevoegde waarde te kunnen zijn richting retailers en merken die klaar willen zijn voor de verdere digitalisering van de fashion industrie’’, aldus Van der Veer.

Bron: Winkelstraat.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht