Geplaatst door Main Capital Partners

Main Capital Partners neemt Finse softwareleverancier voor medische-, en voedselveiligheid Sensire over

8 juni 2023, Stockholm- Main Capital Partners kondigt de acquisitie aan van een meerderheidsbelang in Sensire Oy, toonaangevende leverancier van medische en voedselveiligheid software oplossingen. Samen met het management zal Main Sensire ondersteunen met een selectieve buy & build strategie en organische groeiprocessen, zowel in Finland als daarbuiten.

Sensire, opgericht in 2001 in Joensuu, heeft 20 werknemers en is een Finse softwareleverancier van HSEQ-oplossingen met een focus op medische-, en voedselveiligheid. Met meer dan 20 jaar ervaring in de HSEQ-branche is het Sensire-platform uitgegroeid tot een toonaangevende oplossing op het gebied van temperatuurbewaking, taakbeheer, naleving, afvalbeheer en documentbeheer die zijn internationale klantenbestand ondersteunt om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor medische en voedselveiligheid.

De medische en voedingsmiddelenmarkt wordt gekenmerkt door strenge regelgevingen en richtlijnen, aan de hand van een uitgebreide EU-wetgeving op het gebied van veiligheid, hygiëne en traceerbaarheid binnen de algehele medische en voedselproductieketen. Er is een toenemende behoefte aan moderne oplossingen voor het digitaliseren en automatiseren van workflows en taken binnen het medische-, en voedselveiligheid. Daarnaast is er een toenemende druk van externe belanghebbenden op het verbeteren van kwaliteit en naleving en het vergroten van het EHS-bewustzijn binnen de medische-, en voedselveiligheid. Dit heeft Sensire een sterke basis gegeven om klanten te bedienen in een breed scala van verschillende verticale marktsegmenten en aanzienlijke waarde toe te voegen wanneer het wordt toegepast op verschillende afdelingen en processen.

Sensire bedient momenteel meer dan 300 klanten in Finland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Tot het klantenbestand behoren klanten als Attendo, Arla, Valio, het Rode Kruis en veel van de grootste welzijnsregio’s in Finland.

In de toekomst zal Main Capital Partners Sensire actief ondersteunen bij het opschalen van de groei door het aanbod aan klanten te verbreden, uit te breiden naar aangrenzende klantsegmenten en nieuwe internationale markten aan te boren. Naast organische groei-initiatieven zal Main Capital ondersteunen bij selectieve add-on acquisities als onderdeel van de groeistrategie om het productportfolio aan te vullen en de marktpositionering te versterken.

Wessel Ploegmakers, Partner bij Main Capital Partners, zegt: “We zijn verheugd om Sensire te ondersteunen in hun voortdurende groei naar een toonaangevende HSEQ softwareleverancier in Europa. We zullen Sensire helpen bij het verder verbeteren en uitbreiden van het productaanbod om werkprocessen te optimaliseren en naleving van wettelijke normen op het gebied van medische en voedselveiligheid te waarborgen. Daarnaast zullen samen de marktpositionering in Finland en internationaal versterken door het uitbouwen van hun partnership reseller model en strategische overnames om lokale voetafdrukken in nieuwe markten te vestigen en het productaanbod uit te breiden.”

Jukkapekka Asikainen, oprichter en CEO van Sensire, licht toe: “We zijn verheugd om deze samenwerking met Main Capital aan te gaan. We geloven dat Main het bedrijf kan ondersteunen door een combinatie van best practices en lessen die we hebben geleerd van het investeren in meer dan 150 softwarebedrijven en het vinden van slimme overnames. We kijken er erg naar uit om het bedrijf internationaal uit te rollen in deze nieuwe groeifase.”

Sensire

Sensire is een toonaangevende softwareleverancier op het gebied van medische en voedselveiligheid. Het bedrijf heeft 20 werknemers en is gevestigd in Joensuu, Finland. Sensire werd in 2001 opgericht door Jukkapekka Asikainen en heeft een lange staat van dienst in het bedienen van zowel de private als de publieke sector met hoogwaardige oplossingen op het gebied van medische en voedselveiligheid. Met meer dan 300 klanten wordt Sensire beschouwd als een van de toonaangevende leveranciers op dit gebied.

Main Capital Partners

Main Capital Partners is een toonaangevende software-investeerder in de Benelux, DACH, Scandinavië en Noord-Amerika. Main heeft 20 jaar ervaring in het versterken van software bedrijven en werkt nauw samen met de management teams in haar portfolio als een strategische partner, om duurzame groei en grotere uitmuntende software groepen te realiseren. Main heeft 60 medewerkers en kantoren in Den Haag, Stockholm, Düsseldorf, Antwerpen en een gelieerd kantoor in Boston. Main heeft meer dan 2,2 miljard euro aan vermogen onder beheer en heeft momenteel een actieve portefeuille van meer dan 40 softwaregroepen. Samen zorgen deze bedrijven voor ongeveer 9.000 banen.