Industry Wire

Geplaatst door Spreekbuis.nl

Marianne Zwagerman over de online toekomst van omroepen

De televisiewereld maakt momenteel een enorme transitie door, waarbij kijkers steeds meer video online consumeren en tv-zenders concurrentie hebben gekregen van onder andere Netflix, YouTube en Facebook. Hoe gaan bedrijven om met deze veranderde video-consumptie? Richard Otto (Tens Media/ Spreekbuis.nl) vroeg twee dagen voor het komende seminar ‘Online Video Innovaties’ op Dutch Media Week aan dagvoorzitter Marianne Zwagerman hoe de nieuwe televisiewereld er volgens haar de komende jaren uit gaat zien.

Kijktijd
In de media staan alarmerende berichten dat de tv-kijktijd momenteel razendsnel daalt. Volgens Zwagerman is de realiteit echter anders. Zwagerman: ‘Dat de tv-kijktijd snel daalt, is niet waar. De onderzoekers hanteren een beperkte definitie hierin. De totale videoconsumptie stijgt juist enorm. We kijken meer video dan ooit.’ Volgens de mediadeskundige zijn ook de onderzoekscijfers gericht op de televisie discutabel, aangezien veel mensen tegenwoordig ook YouTube en Netflix via de connected-tv’s kijken, maar dit niet in de onderzoeken wordt meegenomen. Ondanks dat video steeds meer via mobiele devices wordt gekeken, verwacht Zwagerman dat veel consumenten ook in de toekomst programma’s op groot scherm willen blijven kijken. ‘De bioscoop is tenslotte ook nog steeds populair, ondanks dat je heel eenvoudig de films al dan niet illegaal op de pc kan downloaden. Ambiance, gevoel, geluid en dergelijke spelen zowel bij tv als bioscoop nog steeds een belangrijke rol.’, aldus Zwagerman.

Cable Cutting
De macht van de kabelaars zal over enkele jaren volgens haar wel weg zijn, doordat steeds meer Nederlanders alles via internet gaan bekijken. Komende jaren zal daardoor het fenomeen ‘cable cutting’ ook in Nederland steeds vaker voorkomen, waarbij consumenten hun tv-kabelabonnement beëindigen. Dit heeft grote weerslag op het businessmodel voor de tv-exploitanten. ‘Nu is er nog een mechanisme waar tv-zenders door kabelaars betaald krijgen of juist betaald worden. Netflix laat nu al succesvol zien dat het ook zonder deze kabelaars de consumenten kan bereiken.’, aldus Zwagerman.

DNA
Naast de omroepen zijn ook veel printuitgevers in online video gestapt. De online video inkomsten, maar ook het bereik is bij veel van deze uitgevers nog beperkt. Zwagerman is voor de inzet van de bestaande redactie bij multimediale producties. In veel gevallen zijn deze van elkaar gescheiden. Zwagerman: ‘Zo’n redactie heeft een netwerk, contacten, een neus voor nieuws. Laat ze gewoon hun werk voor de krant blijven doen, maar stuur er een meisje op gympies met een camera achteraan’. Ze is van mening dat uitgevers dicht bij hun eigen DNA moeten blijven en vooral hun unieke talent moeten inzetten om dat te maken wat er nog niet is, in plaats van nadoen wat de traditionele broadcasters allang maken.

NPO
Ook de NPO kan nog flink wat stappen op gebied van online video maken. Volgens de mediadeskundige zou de publieke omroep meer digitale talenten moeten aantrekken. ‘Het is schandelijk dat NPO binnen zijn bestuur geen digitale kennis heeft. Binnen de NPO en bij de politiek is er geen duidelijke visie over wat de digitale koers voor de publieke omroep moet zijn. Dit komt ook omdat de politiek vast wil houden aan de oude bekende radio- en tv infrastructuur. Het nieuwe NPO-bestuurslid Martijn van Dam heeft geen online (media) kennis en gaat dit probleem ook niet oplossen.’, aldus de kritische mediadeskundige.

Superplatformen
Veel mediamensen zijn voor distributie van NPO-content op ‘superplatformen’, zoals Facebook en Youtube om daarmee jongeren te bereiken. Marianne Zwagerman begrijpt de zorgen vanuit de NPO-top en de politiek om de dominante positie van deze platformen. Wanneer NPO haar content ook op deze platformen zou uitzenden maakt dit de macht van grote buitenlandse tech partijen alleen maar groter. Bovendien verdient YouTube dan aan producties die met belastinggeld zijn gemaakt. Volgens Zwagerman zou een Chief Digital Officer bij de NPO zich met dit soort vraagstukken bezig moeten houden, maar die is er nu niet, waardoor de Publieke Omroep momenteel nog een duidelijke online visie mist.

Vloggers
Veel jongeren kijken video’s via bekende platformen zoals Dumpert, Facebook en Youtube.
In korte tijd zijn veel vloggers hierdoor grote sterren geworden. Marianne Zwagerman is kritisch, maar ziet ook veel zaken waar omroepen en uitgevers van kunnen leren. ‘Ik vind veel vloggers inhoudsloos, maar mediabedrijven kunnen wel een voorbeeld nemen aan de wijze waarop zij hun publiek weten te boeien en betrekken. Ze zijn heel goed in het inzetten van social media om een fanbase op te bouwen en mensen steeds maar weer te verleiden om hun content te bekijken. Ook worden er op YouTube veel nieuwe formats ontwikkeld die ik heel interessant vind. Ze maken prachtige content met smartphone’s en bescheiden middelen, terwijl de NOS nog steeds met straalwagens op pad gaat. Goede online content heeft dus niets met capaciteit, geld of mankracht te maken, het moet gewoon in het DNA van je bedrijf zitten.”, aldus Zwagerman.

Tijdens het gratis Spreekbuis-seminar op woensdag 6 september in het Hilversumse Beeld en Geluid laten diverse sprekers de nieuwste mogelijkheden op het gebied van online video zien. Dagvoorzitter Marianne Zwagerman voelt ze vervolgens aan de tand. Hoe kan je met innovatieve toepassingen wél succesvol zijn? De dag wordt afgesloten met een paneldiscussie, waarbij de sprekers met elkaar in discussie gaan. Het seminar wordt op de eerste dag van de Dutch Media Week georganiseerd. Dutch Media Week (6–13 september 2017) is een initiatief van Stichting Dutch Media Foundation en biedt ruimte aan alle aspecten van media; conceptontwikkeling, techniek, creativiteit, storytelling, ICT, innovatie, onderwijs, beleid en gaat over alle bestaande media; van print tot internet; radio, televisie, print en mobiel. Kijk voor alle activiteiten en events op www.dutchmediaweek.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht