Geplaatst door Openbank

Meer dan 325.000 nieuwe klanten voor Openbank in 2021; stijging van +80% buiten Spanje

Openbank, de 100% digitale bank van Grupo Santander, sloot 2021 af als het beste jaar in zijn geschiedenis voor wat betreft de klantengroei van de bank. In de afgelopen twaalf maanden heeft Openbank in alle markten waar zij actief is meer dan 325.000 nieuwe klanten erbij gekregen, waardoor het klantenbestand naar meer dan 1,7 miljoen klanten is gegroeid. De stijging in de markten buiten Spanje waar Openbank aanwezig is (Duitsland, Portugal en Nederland), bedraagt maar liefst meer dan 80%.

Op het gebied van beleggingen heeft Openbank Wealth in Europa het beste jaar ooit achter de rug, met een verdubbeling van het vermogen dat via de geautomatiseerde beleggingsdienst Robo-Advisor wordt beheerd. Wat de performance betreft, sloten de vijf beheerde strategieën het jaar positief af met een stijging van meer dan 20% in het geval van de meest dynamische (Dubai), 11% in het middensegment (Taipei) en 0,85% in het meest defensieve (Kuala Lumpur). Bij de beleggingsfondsen lag de netto-instroom meer dan 200% hoger dan in heel 2020, terwijl de makelaarstransacties net als vorig jaar een groei met dubbele cijfers lieten zien.

Mobile shopping stijgt met 120%

In heel 2021 hebben de trends in het gebruik van betaalmiddelen, die als gevolg van de pandemie in een stroomversnelling waren geraakt, zich voortgezet in Europa. Het aandeel van mobiele transacties is wederom toegenomen (120% meer dan in 2020). Momenteel wordt een kwart van de aankopen van Openbank-klanten uitsluitend via mobiele apparaten gedaan.

Wat de interactie met de bank betreft, biedt Openbank een multi-device omnichannel platform waarbij de mobiele applicatie voor 70% van de klanten nog steeds het favoriete contactmiddel is. Tegelijkertijd werkt 20% van de gebruikers met de bank via zowel het web als de app.