Geplaatst door Garden Connect

Meer dan 500.000 consumenten zoeken via Tuincentrum Overzicht.nl

In het eerste kwartaal hebben ruim 585.000 consumenten de portal Tuincentrum Overzicht.nl bezocht: een stijging van ruim 11% ten opzichte van 2016. Tuincentra en webshops profiteren volop van het toegenomen bezoek.

Tuincentrum Overzicht.nl is in 2006 opgericht door Garden Connect: “We maakten websites voor tuincentra maar er kwamen vrij weinig bezoekers. Aandacht voor online marketing was er destijds niet, dus we hebben toen zelf maar gezorgd voor extra online aandacht voor onze klanten. Al vrij snel groeide dit uit tot een complete gids van alle tuincentra in Nederland.” vertelt Melissa Nagtegaal.

Gratis vermelding tuincentra
Lokale en regionale tuincentra zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van de website: “We hebben al meer dan 15.000 recensies over tuincentra. Dat helpt consumenten bij het maken van een beslissing welk tuincentrum ze kunnen bezoeken. Daarnaast publiceren we folders van de grote ketens en kunnen tuincentra hun eigen profiel bewerken. Openingstijden, foto’s, maar ook links naar Facebook en het assortiment. Een actueel profiel trekt klanten naar je winkel. Dat is 100% zeker en horen we ook van ondernemers en het mooie is: het is volledig gratis om te doen. Sommige tuincentra betalen zich blauw aan vermeldingen bij de Gouden Gids en recensietools als Klantenvertellen.nl terwijl er een professioneel platform klaar staat. Zonde van het geld dus.” Het eerste kwartaal van 2017 hebben consumenten in totaal meer dan 750.000 vermeldingen van tuincentra bekeken.

Banners per regio
Er prijken ook veel banners van lokale tuincentra op de site. “Begin 2017 zijn we begonnen met het aanbieden van bannerposities per provincie. Er is veel behoefte om in beeld te komen bij de tuinierende internetter. Onze bezoekers zijn precies de doelgroep van de tuincentra. Vanaf slechts €125 kan een ondernemer een maand adverteren en dat is vele malen goedkoper dan in de krant. Bovendien is onze doelgroep veel gerichter. Er zijn nu 32 tuincentra en enkele leveranciers die dit doen en we verwachten voor het eind van het jaar helemaal volgeboekt te zijn.”

Webshops
Naast het bezoeken van tuincentra wil de consument in 2017 ook graag online shoppen. Tuincentrum Overzicht.nl voorziet ook in deze behoefte middels een productencatalogus die meer dan 125.000 artikelen omvat. “Webshops adverteren zich suf bij Google, Beslist en andere partijen. Wij bieden een platform waarop webshops voor slechts €0,09 per klik kunnen adverteren. Er zijn geen verdere verplichtingen. De webshop koppelen we middels een productfeed waarna het assortiment dagelijks bijgewerkt wordt. Aansluiten kost meestal 5 minuten werk. Consumenten zoeken en vergelijken producten op de portal en klikken dan door naar een webshop. Pas op dat moment hoeft er betaald te worden. De conversieratio van deze bezoekers ligt meestal tussen de 1% en 3% wat betekent dat een kopende webshop klant zo’n €3 kost voor een adverteerder.”

Tuincentrum Overzicht.nl verwacht in het drukke tweede kwartaal naar de 1.000.000 bezoekers te gaan. Tuincentra die hun profiel willen bewerken kunnen dat doen door hun vestiging op te zoeken op www.tuincentrumoverzicht.nl. Webshops of tuincentra die willen adverteren kunnen contact opnemen via melissa@gardenconnect.com. Tuincentrum Overzicht is er ook in Vlaanderen, Tuincentrum Overzicht.be, en de UK, Garden Centre Guide.co.uk.