Geplaatst door Nordlayer

Meer dan de helft van de bedrijven wil AI-technologie binnen 2 jaar implementeren

Cybersecurity-experts zeggen dat de adoptie van AI in bedrijven zowel interessant als zorgwekkend is
  • 57% van de organisaties is van plan AI-oplossingen te implementeren.
  • Twee derde (66%) van de organisaties zegt dat hun totale IT-budget in 2024 zal stijgen.
  • De aankoop van cybersecurityoplossingen, -diensten en -apps (61%) waren in 2023 de populairste IT-investeringen van bedrijven.
Een paar decennia geleden was kunstmatige intelligentie (AI) nog een sciencefictionconcept –
nu is het een technologie die bedrijven wereldwijd opnieuw vormgeeft. Bedrijven omarmen AI vanwege het potentieel om de efficiëntie te vergroten en besluitvormingsprocessen te verbeteren.
Volgens het State of IT-onderzoek van Spiceworks uit 2024 heeft 57% van de organisaties concrete plannen om in de nabije toekomst AI-oplossingen te implementeren. Opvallend is dat een kwart van deze bedrijven AI al in hun activiteiten integreert, terwijl 32% zich voorbereidt om dit binnen de komende twee jaar te doen.
“De adoptie van AI-technologie in verschillende sectoren is zowel interessant als zorgwekkend vanuit het perspectief van cyberveiligheid. Hoewel AI een revolutie teweeg kan brengen in de bedrijfsvoering en de efficiëntie kan verhogen, introduceert het ook nieuwe aanvalsvectoren en risico’s waar organisaties goed op voorbereid moeten zijn”, zegt Carlos Salas, cybersecurity-expert bij NordLayer.
Investeringen in cyberbeveiliging
In het State of IT-onderzoek van 2024 werd bedrijven ook gevraagd naar hun IT-budget. Twee derde (66%) van de organisaties gaf aan dat hun totale IT-budget in 2024 zal stijgen ten opzichte van vorig jaar. Interessant genoeg heeft 4% besloten om hun IT-budget sinds vorig jaar te verlagen en 30% van de bedrijven wil geen veranderingen doorvoeren.
Voor meer dan de helft (52%) van de bedrijven zijn de belangrijkste redenen voor de verhoging van het IT-budget de noodzaak om verouderde IT-infrastructuur te upgraden en een grotere prioriteit voor IT-projecten. Een andere belangrijke factor voor 48% van de bedrijven is de toegenomen zorg over de cyberveiligheid.
In het onderzoek van NordLayer uit 2023 werd ook gekeken naar hoe bedrijven hun IT- en cybersecuritybudget besteden. De aankoop van cyberbeveiligingsoplossingen, -diensten en -apps (61%) en cyberbeveiligingstrainingen voor werknemers (56%) waren vorig jaar de populairste IT-investeringen onder bedrijven.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat een derde van de bedrijven (35%) vorig jaar bereid was een kwart van hun organisatiebudget aan IT te besteden. Nog eens 32% van de respondenten is van plan om maximaal de helft van hun budget te investeren. Slechts 3% van de bedrijven zegt dat ze in 2023 niet van plan waren in cyberbeveiliging te investeren – dit waren voornamelijk kleine bedrijven.
“Het feit dat twee derde van de organisaties hun IT-budget voor 2024 verhoogt, is een bemoedigend teken dat bedrijven erkennen hoe belangrijk technologie is voor het stimuleren van innovatie en het concurrentievermogen. Naarmate de adoptie van AI versnelt, zal het toewijzen van adequate middelen voor cyberbeveiliging van cruciaal belang zijn voor het beschermen van deze geavanceerde technologieën en de gevoelige gegevens die ze verwerken”, zegt Salas.
OVER NORDLAYER

NordLayer biedt flexibele en eenvoudig te implementeren cyberbeveiligingstools voor bedrijven van elke omvang en elk bedrijfsmodel, ontwikkeld volgens NordVPN-normen. Wij helpen organisaties hun netwerken naadloos te beveiligen. NordLayer versterkt de internetbeveiliging en moderniseert netwerktoegang en -bronnen met technische verbeteringen die corresponderen met de beste wettelijke nalevingsnormen. Door organisaties te helpen FWaaS-, ZTNA- en SWG-principes over te nemen, richt NordLayer zich op de beveiliging van cybersecuritydiensten.