Industry Wire

Geplaatst door Unit4

Meer dan de helft van de beslissers in de publieke sector worstelt met inflexibiliteit door backofficesystemen

Dordrecht – Unit4, leider in cloud bedrijfssoftware voor dienstverlenende organisaties, laat vandaag weten dat uit hun onderzoek blijkt dat 54 procent van de beslissers in de Nederlandse publieke sector backofficesystemen de grootste belemmering om flexibel en wendbaar om te gaan met veranderingen noemt. Dit is een behoorlijke stijging ten opzichte van 2023, toen dit percentage nog op 41 procent lag. Maar beslissers ervaren ook andere grote uitdagingen bij het meegaan in veranderingen de afgelopen twee jaar: steeds wisselende prioriteiten in de organisatie belemmeren transformatietrajecten (43%) en collega’s die niet over de juiste vaardigheden beschikken om zich snel aan te passen (38%).

Drie speerpunten voor verbetering
Het is natuurlijk zonde dat deze uitdagingen verandering momenteel in de weg staan. Gelukkig zijn veel beslissers druk bezig om dit in de toekomst te voorkomen. Zo wil 54 procent aan de slag met een verbetering van de software-integratie, gaat de helft (50%) de skills van medewerkers en gebruikers verbeteren en pakt 44 procent de invoering en uitbreiding van het gebruik van AI aan.

Samenwerking systemen cruciaal
Zoomen we verder in op de backofficesystemen, dan is de integratie voor veel beslissers cruciaal. Alle beslissers (100%) kijken positief aan tegen de impact die backofficesystemen zouden hebben op de dagelijkse werkzaamheden als deze met elkaar verbonden zouden zijn en data zouden kunnen delen. Maar toch is er ook nog een verbeterpunt te vinden als het op backofficesystemen aankomt: 57 procent is ervan overtuigd dat de prijs-kwaliteitverhouding van deze systemen beter kan.

Wilfried Teunissen, Sales Manager Public Sector Benelux bij Unit4: “Goed werkende backofficesystemen kunnen een organisatie maken of kraken. Ze zijn bedoeld om processen, voor bijvoorbeeld financiën, HR en voorraadbeheer, efficiënter en makkelijker te maken. Maar als systemen niet goed op elkaar aansluiten of er niet optimaal mee gewerkt wordt, kunnen ze juist een belemmering vormen. Dit moet binnen organisaties stap voor stap aangepakt worden. Te beginnen met het integreren van systemen zodat data niet in silo’s blijft hangen, maar uitgewisseld kan worden. Het is daarnaast belangrijk dat medewerkers getraind worden in hoe zij optimaal kunnen werken met systemen en om regelmatig te checken of de functionaliteiten nog passen bij de veranderende prioriteiten binnen de organisatie. Zo haal je maximale waarde uit je backoffice en wordt het een hulpmiddel in plaats van een hindernis.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht