Meerderheid van digital marketeers verwacht in 2016 ‘Single Customer View’

Amsterdam, 5 februari 2014 – Teradata Corporation (NYSE:TDC), wereldwijd marktleider op het gebied van analytische data platforms, marketing applicaties en services, en Celebrus Technologies, leverancier van tag-vrije digital big data software, komen vandaag met de resultaten van een recent marktonderzoek naar trends in data-driven marketing. Het gezamenlijke onderzoek laat zien dat 70% van de digital marketeers gelooft dat een single customer view de marketing personalisering verbetert. Slechts 21% heeft op dit moment daadwerkelijk een single view van de klantinteracties.

Andere belangrijke uitkomsten zijn onder meer:

· 80% van de digital marketeers gelooft dat personalisering in de komende twee jaar cruciaal is voor het succes van digital marketing. 51% zegt dat dit nu al het geval is.

· 36% van de digital marketeers identificeert opslag en integratie als grootste data uitdaging; slechts 39% slaat alle klantdata op in een gecentraliseerd data warehouse.

· 47% van de respondenten geeft aan dat tijdgebrek het grootste obstakel is voor betere klantanalyses.

· Opvallend is dat ondanks de penetratie van mobiele apparaten, slechts 27% van de respondenten mobile marketing als prioriteit ziet.

De single customer view is een hot topic onder marketeers, maar minder dan een kwart (21%) geeft aan een single view van klantinteracties te hebben. Er wordt echter een verdubbeling verwacht, en 57% van de respondenten voorspellen dat zij eind 2016 een single view van de customer hebben gerealiseerd. Om dit doel te bereiken, zegt bijna de helft dat ze hun klantdata in systemen als een integrated data warehouse (49%) en/of technologieën als Hadoop (27%) zouden moeten opslaan.

Daarnaast worden analyses steeds geavanceerder binnen marketing, want steeds meer bedrijven realiseren zich de impact ervan op effectiviteit en winstgevendheid van campagnes. De grootste belemmering voor klantanalyse blijkt tijdgebrek te zijn (47%), gevolgd door gebrek aan interne kennis en expertise (37%). Om hiermee om te gaan, geven respondenten aan dat zij zich in toenemende mate richten op het inrichten van interne analyse teams om klantdata te verbeteren, met een toename van 40% naar 51% in 2 jaar tijd.

“Het onderzoek laat zien dat bedrijven echt de individuele customer journey willen begrijpen tijdens hun interactie met de verschillende kanalen,” zegt Ruth Gordon, Director Digital Marketing bij Teradata International. “Dit is een uitdaging voor digital marketeers, aangezien niet alleen de juiste tools vereist zijn om de interacties te registreren, maar bovendien geavanceerde technologie en skill-sets nodig zijn voor analyse en actie.”

In de hedendaagse wereld van ‘behandel-mij-als-individu’ consumenten, is personalisering cruciaal. 80% ziet dit als de sleutel tot succes in hun digitale marketing campagnes voor de komende 2 jaar, tegenover 51% vandaag. 78% is zelfs van plan om real-time data voor toekomstige personalisering te gebruiken; 44% doet dit vandaag al.

“De hedendaagse, permanent online en verbonden consumenten zijn steeds veeleisender en vragen meer relevante content van merken en bedrijven. Ze verwachten dat op individueel niveau wordt gecommuniceerd en organisaties die dit niet doen missen een vitaal onderdeel van hun klantinteractie,” zegt Katharine Hulls, VP Marketing bij Celebrus Technologies. “De resultaten van dit onderzoek versterken het idee dat de snelle, data-genererende wereld waarin we leven, organisaties dwingt tot data vergaring en data analyse op ongekende schaal. Wij geloven dat iedere organisatie de potentie heeft om inzichten uit klantgegevens te ontsluiten en de digitale marketing hierop aan te passen – zolang ze de juiste onderbouwing vanuit de beschikbare data hebben om hun klanten als individuen te kunnen beschouwen.”

Voor meer informatie over het Teradata-Celebrus onderzoek, kunt u zich voor een webinar aanmelden door hier te klikken.

Onderzoeksmethodologie

Het Digital Marketing Insight Report 2014 is uitgevoerd door MyCustomer.com en is gebaseerd op een Europees onderzoek onder 115 marketing professionals uit verschillende branches. Het onderzoek is uitgevoerd in november 2013. MyCustomer heeft het onderzoek gepromoot via gerichte e-mail marketing en sociale media. Het onderzoek is opgezet om een brede dwarsdoorsnede van sectoren en bedrijfsgrootte te onderzoeken, met een voorkeur voor marketing en data gerelateerde functies. Het onderzoek werd gedaan in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Voor volledige details van de methodologie en onderzoeksresultaten, kunt u hier het rapport downloaden.

Over Celebrus

Celebrus Technologies stelt organisaties in staat om individuele klantinteracties via digitale kanalen als websites, mobiele apps en sociale media te begrijpen. De tag-vrije digitale big data software van Celebrus voert deze gegevens vervolgens real-time in. De global blue chip klanten van Celebrus gebruiken de uiterst gedetailleerde gegevens om geavanceerde klant analyses en real-time personalisering te verbeteren en zo hogere opbrengsten, marketing effectiviteit en merkentrouw te realiseren. Celebrus werkt samen met toonaangevende technologiebedrijven aan geïntegreerde oplossingen die helpen kritische bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Celebrus levert haar snelle en flexibele digitale data en real-time personalisering platforms via resellers over de hele wereld.

De LifecycleMAGIQ SaaS oplossingen van zusterbedrijf Magiq bieden real-time, cross-channel lifecycle marketing mogelijkheden voor online marketeers die hun uitgaven snel en simpel willen verbeteren. Door de inzet van individuele klantdata via meerdere kanalen zullen organisaties een hogere conversie, meer sales, en een betere klantrelatie bewerkstelligen.

Over Teradata

Teradata (NYSE: TDC), wereldwijd marktleider in analytische data platforms, marketing applicaties en dienstverlening, helpt organisaties concurrerend te zijn door de waarde van hun data en klantrelaties te vergroten. Kijk op teradata.com voor meer informatie.