Mensen die snel en gemakkelijk gezondheidsadvies willen, missen laagdrempelige toegang tot betrouwbare hulp

Utrecht, 5 september 2024 – Veel mensen lopen lang rond met twijfels over hun (mentale) gezondheid. Vooral (jong)volwassenen ervaren een barrière om met die twijfels naar een professional te stappen, omdat zij denken dat hun klachten niet ernstig genoeg zijn. Daarom schakelen veel van hen niet op tijd hulp in en verergeren de klachten. Health-e, een digitale service die huisartsen, mental coaches en diëtisten aanbiedt, biedt een oplossing. Dit laagdrempelige platform creëert een directe lijn tussen mensen en zorgprofessionals waardoor er snel, effectief en deskundig advies gegeven kan worden, om zo twijfels en zorgen, over fysieke en mentale zaken, weg te nemen. De huisarts is zo dag en nacht, én zelfs in het weekend beschikbaar. Kinderen en/of partners kunnen ook gebruikmaken van de service, allemaal op één abonnement. |
![]() |
Afspraak plannen voor non-urgente klachten is een grote uitdaging De beschikbaarheid in de eerstelijnszorg is een groeiend probleem. Uit onderzoek van Health-e blijkt dat 40% van Nederlanders het uitdagend vindt om een minder urgente afspraak op korte termijn in te plannen. Zo’n 56% vindt de klachten niet urgent genoeg om contact op te nemen met de huisarts. Juist daar is een aanvulling op het zorgsysteem nodig zodat mensen niet te lang blijven rondlopen met minder urgente zorgvragen en twijfels. “Er is een groeiende behoefte (zowel vanuit het zorgveld als vanuit de maatschappij) aan laagdrempelige zorg waar digitale innovaties een oplossing bieden. Denk daarbij aan snel videobellen met een huisarts of diëtist, waar en wanneer jij dat zelf wilt. Juist de laagdrempeligheid van een digitale service kan mensen over de streep trekken zodat ze wél met hun gezondheidsvragen en doelen aan de slag gaan. In een tijd waarin de beschikbaarheid van zorg afneemt en mensen met twijfels en zorgen vaak geen professionele hulp zoeken, voorziet Health-e in deze behoefte”, legt Eveline Sleeboom-van den Heuvel, Venture Lead e-Health bij VodafoneZiggo, uit. Voorkomen is beter dan genezen Claire Tilbury, huisarts Teladoc Health en aangesloten bij Health-e, vertelt: “De laagdrempeligheid van Health-e en het samenbrengen van professionals zie ik als een groot voordeel. Mensen krijgen de mogelijkheid om snel te schakelen vanuit hun eigen vertrouwde omgeving, maar hebben ook de zekerheid dat de huisarts ruim de tijd voor hen neemt. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe ouders, die veel vragen hebben over hun jonge kind(eren). Zij vinden het heel waardevol dat zij een huisarts 24/7 kunnen bereiken én de tijd hebben om al hun vragen te stellen.” Op zoek naar betrouwbare medische informatie “Voor gezondheidsvraagstukken is het van wezenlijk belang dat de informatie die je tot je neemt van een erkende specialist komt. Alleen vanuit die basis kun je als patiënt een goed geïnformeerde beslissing nemen. Met de persoonsgerichte aanpak van Health-e kom je direct in contact met een zorgprofessional die de juiste expertise heeft in het geven van dit soort adviezen”, vertelt Stefan Scheepers, algemeen directeur bij Teladoc Health, gezondheidsaanbieder achter Health-e. Voor meer informatie over Health-e en hoe het jou kan helpen kun je onze website https://www.gethealth-e.nl/ bezoeken. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.