Industry Wire

Geplaatst door Telefoonboek.nl

Merendeel kapperszaken heeft geen werkende website

In de meeste branches is men zich er wel van bewust dat een overzichtelijke website als online visitekaartje kan dienen voor het bedrijf. In sommige bedrijfscategorieën blijven de cijfers wat dat betreft nog een beetje achter. Geldt dat ook voor kappers? Bij het maken van afspraken voor een knipbeurt geven de meeste kapsalons nog de voorkeur aan de telefoon als primair contactmiddel. De vraag is of dat automatisch ook wil zeggen dat deze zaken er geen website op na houden.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 24.902 bedrijven geregistreerd in de categorie ‘Kapper’. Bij deze bedrijven werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij 4916 bedrijven werd er een website gevonden, hetgeen neerkomt op slechts 19,7%. Dat wil zeggen dat 80,3% van de kappers geen werkende website heeft.

Responsive

De 4916 kapperszaken die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 58,2% van de 4916 bedrijven werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat meer dan 40% van de websites van kapperszaken aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Online vindbaarheid

Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, vindt het opvallend dat zo veel kappers nog geen website hebben: “Een simpele website zou juist kunnen bijdragen aan de online vindbaarheid van het bedrijf. Op die manier vinden meer potentiële klanten hun weg naar de kapsalon. Deze website hoeft niet eens heel uitgebreid te zijn; vaak zijn de voornaamste adres- en contactgegevens en een beschrijving van de zaak al voldoende”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht