Industry Wire

Geplaatst door Merken Top 40

De Merken Top 40: Samsung en Philips aan elkaar gewaagd, Sony en LG blijven achter

Hilversum, 27 december 2016 – Voor het samenstellen van de wekelijkse Merken Top 40 wordt heel veel informatie verzameld. Op basis daarvan voeren we veel aanvullende analyses uit. Dit levert waardevolle inzichten op, waarvan we er elke week een delen. Deze week kijken we naar de branche consumenten elektronica.

Samsung is vrijwel standaard aanwezig in de lijst, het heeft er maar één week niet in gestaan. Vorige week was het nog de onbetwiste nummer 1, deze week zijn ze flink gezakt en moeten ze Philips voor laten gaan. Sony is nu voor de tweede week genoteerd en ook iets gestegen ten opzichte van vorige week. LG is de laatste weken de grote afwezige. Hoe kan dat?

Als we naar de drie gemeten waarden kijken, dan zie je al meteen dat Samsung en Philips het erg goed doen op waardering. Bij een gemiddelde waardering in de lijst van zo’n 21%, scoren zij respectievelijk 32% en 33%. Sony (19%) en LG (15%) blijven ver achter.

Verder geeft zowel Sony als LG maar weinig uit, waarbij LG veruit het laagste scoort op de bestedingen. Samsung en Philips blijven ook hier aan elkaar gewaagd. Kijkend naar de afgelopen drie weken is het bijna stuivertje wisselen: de eerste twee weken deed Samsung het beter, de afgelopen week scoorde Philips het hoogst.

Last but not least is de factor social. Voor de Merken Top 40 kijken we daarbij naar het aantal mensen dat een online uiting van een merk heeft gezien (gemiddeld 10-15 miljoen). Samsung is hierin de absolute topper, dat had de afgelopen drie weken een gemiddeld weekbereik van ruim 90(!) miljoen. Sony scoort met 40 miljoen beter dan Philips. Dat zit op hetzelfde niveau als LG, zij bereiken ieder 11 miljoen mensen per week.

LG is op alle fronten de verliezer, maar met name op waardering en bestedingen blijven ze achter. Samsung wint het (zeker vorige week) vooral op social, in combinatie met een hoge waardering. De ‘Live 360’-campagne heeft zijn waarde wel bewezen. Philips is een stabiele subtopper, maar Sony komt eraan.

Gaat het Sony lukken om Samsung en Philips voorbij te streven? Maakt LG een comeback? Aanstaande vrijdag gaan we het zien in de nieuwe Merken Top 40!

Over de Merken Top 40

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen, te weten marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.

Voor organisaties die meer willen weten biedt de Merken Top 40 extra inzichten in de vorm van losse analyses of een abonnement. Hiermee kunnen merken gericht bestedingen en social inzetten om hun positie te verstevigen of zelfs te stijgen in de lijst.

De Merken Top 40 is een initiatief van onder meer Stichting Top 40, de meest toonaangevende muzieklijst van Nederland. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research BV (BR&R) die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken. Er zijn weliswaar al veel rankings op het gebied van merken, maar een wekelijkse chart nog niet. Gezien de snel veranderende markt, ontstaan door de steeds verdergaande digitalisering en social media, een gemis waar de Merken Top 40 nu in voorziet.

www.merkentop40.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht